Tavaly nyáron érkezett hír először annak kapcsán, hogy a Volvo és a Northvolt vállalat összefogna az akkumulátorgyártás kapcsán. Akkor arról szóltak a hírek, hogy közös összefogással építenek majd cellagyárat.
A cél már akkor is tiszta és világos volt. A leendő közös munka révén létrejövő cellák a Volvo és a Polestar modelljeibe kerülnek, de természetesen a kutatás és fejlesztés területén is közösen dolgoznak a jövőben a mérnökök. A tavaly bejelentett együttműködés akkori első lépése az 50-50 százalékos tulajdonú vegyesvállalat létrehozása volt Svédországban, ami idén elindul. Azt már tavaly is tudni lehetett, hogy a kezdeti munka a kutatás és fejlesztés területén indulhat el, ez a kompetenciaközpont Göteborgban lesz.
A közös gyárról nem sok részlet volt tudható, csupán annak tervezett éves kapacitása, ami 50 GWh. A Northvolt legújabb sajtónyilatkozata révén azonban most további információk láttak napvilágot az üzem kapcsán. Köztük a legfontosabb, a helyszín: Göteborg, Svédország. A tippek az európai lokációra vonatkozóan tehát helyesek voltak és azt is tudni már most biztosan, hogy 2025-ben indul itt a gyártás.
Az üzem 3000 új munkahelyet teremt, de a Volvo Cars és a Northvolt közötti partnerség az akkumulátorok és jármű-integrációs koncepciók kifejlesztésére is nagy fókuszt helyez. Amelyek révén így a Volvo és a Polestar járművezetői azt kaphatják, amire minden elektromos autós vágyik, például nagy hatótávolságot és gyors töltési időt.
„A Northvolttal kötött akkumulátorcella-partnerségünk kulcsfontosságú a stratégiai ambícióink megvalósításához a villamosítás terén” – mondta Håkan Samuelsson, a Volvo Cars vezérigazgatója. „Elkötelezettek vagyunk amellett, hogy vezető szerepet töltsünk be a prémium elektromos autók szegmensében és 2030-ra kizárólag tisztán elektromos járműveket értékesítsünk.”
Az itt készülő cellák formátumáról vagy éppen kémiájáról semmilyen konkrétum nem tudható. Azonban a Volvo pozícióját tekintve könnyedén mondhatjuk azt, hogy biztosan nem az olcsóbb LFP cellák gyártására fognak szakosodni. Hiszen sem a Volvo, sem a Polestar nem a középkategóriában játszik. Bár ez alapján nem lehetünk biztosak ebben sem, elég ha csak a Mercedes-Benz hozzáállását nézzük az LFP cellákhoz. A csillagos márka olyan modelljeiben fogja alkalmazni az olcsóbb LFP cellákat, mint az EQA, vagy EQB. Melyek közel sem tekinthető középkategóriás autónak.