Biztos vagyok benne, hogy Németországon kívül rengeteg olyan országot is választhatott volna a Tesla Európában, ahol tárt karokkal várják őket és az elektromos autóikat. Viszont abban is biztos vagyok, hogy Elon Musk jó okkal választotta európai gigagyára helyszínéül a németeket, ráadásul rögtön a főváros, Berlin közelében.
Hogy mi áll a választás mögött, azt csak Elon Musk tudja és vélhetően felkészült arra, hogy a német bürokrácia elég sok borsot fog az orra alá törni, mire beindul az üzem. A legutolsó, nagyjából pár hetes infó az, hogy baj lesz a nyárra tervezett üzemindítással. Április végén bizottsági ülésre került sor a brandenburgi tartományi parlamentben, melyen Axel Vogt környezetvédelmi miniszter kijelentette, hogy a végső döntéshez még mindig hiányoznak az alapvető információk, így a tervezett május közepi nyitási dátumig nem lehet számítani rá. Ez óriási késéseket eredményezhet. A tavalyi évhez hasonlóan az új terveket is négy hétig a nyilvánosság rendelkezésére kell bocsátani, ezt követően az állampolgároknak és az egyesületeknek négy hét áll rendelkezésükre a kifogások benyújtására, majd ezeket megint más döntéshozók kiértékelik. Ez azt jelentené, hogy a végleges jóváhagyást nem május közepén, hanem még később adhatják meg, ezzel együtt pedig a júliusra tervezett indulás sem tartható.
Pár napja, a német Automobilwoche magazin szerint maga Elon Musk is arról beszélt, hogy bizony 6 hónapos csúszás várható a gyár beindításáig, Így tulajdonképpen legkorábban 2022 januárjában beszélhetünk a Giga Berlin üzemképességéről.
Főbb vonalakban az alábbiakat mondhatjuk el a Tesla berlini Gigagyáráról:
Amíg Musk a német hatóságokkal hadakozik, addig már szemmel látható jelei vannak annak, hogy a Tesla egy másik németországi (Prüm – Tesla Grohmann Automation GmbH) üzemében is bővülés indult meg. Az üzem korábban Grohmann Engineering néven futott és 2017-ben került a tesla szárnyai alá. Az itt zajló bűvölésről egy Twitter videó is napvilágot látott:
New Construction works at Tesla Grohmann Automation in Prüm, Germany.
— 🔋Humpidumpi 🔋 (@Humpidumpi2) April 25, 2021
The pillars look familiar with those from GigaBerlin pic.twitter.com/WxCIMejzqe
- Helyszín szempontjából Berlin vonzáskörzetében (Grünheide, Brandenburg) található az új repülőtér mellett.
- Az előkészítő munkák 2020 februárjában kezdődtek, a kivitelezés májusban
- Az üzem fő profilja a Model 3 és a Model Y lesz
- A készre szerelés mellett akkupakkok és akkucellák, valamint hajtásláncelemek is készülnek itt.
- Kezdetben 150 000, majd 500 000 darab éves legyártott darabszám van előirányozva
- Tervezett költség: 4 milliárd euró