A Volkswagen bejelentette, hogy 2022-től az összes MEB padlólemezre épülő elektromos autónál be fogja vezetni a kétirányú töltést, ezzel hatalmas lökés adva a V2G (Vehicle to Grid) technológiák fejlődésének.

De mi is az a V2G?

Az elektromos autózás hajnalán a technológia legbizonytalanabb eleme az akkumulátorok tartóssága volt. Mára azonban bebizonyosodott, hogy egy megfelelően használt akkupakk rendkívül sokáig működőképes, és jó hatásfokú tud maradni, sőt egyre többen úgy látják, hogy az akkumulátorok többségét nem is tudjuk teljes mértékben kihasználni. Egyre több autót lehet megvásárolni 300 km feletti hatótávval, de ezek többsége kevesebbet tesz meg naponta 60 kilométernél.

Ahogyan az elektromos autók száma egyre növekszik az utakon, az ezekben lévő akkumulátorok egyre nagyobb jelentőséggel tudnak részt venni a helyi elektromos hálózat terheltségének kiegyenlítésében, ezzel csökkentve a jelentősen szennyező erőművek használatát, melyek a hálózat terhelésének csúcsán indulnának be.

A megújulóenergia-források egyre nagyobb elterjedésével ez a technológia még hasznosabb lesz, hiszen ezek jó része szakaszosan, esetenként kiszámíthatatlanul termelik az áramot. A V2G technológia segítségével ilyenkor a megtermelt energia fel tudja tölteni az autót, és amikor csökken a termelés, és a hálózatban nagyobb energiára van szükség, az autó vissza tudja azt tölteni a rendszerbe, vagy akár egy elektromos autó fel tud tölteni egy másikat.

Néhány vállalat, és elektromos szolgáltató már kísérletezik a technológiával, de a kétirányú töltés akkor működik igazán jól, ha már megfelelő mennyiségű V2G technológiával rendelkező jármű van a hálózatra kötve. Ilyenkor a túlterhelt hálózat az éppen rácsatlakoztatott autók felesleges energiáit használja fel a rendszer kiegyenlítésre. Természetesen az elektromos járművek tulajdonosai ebben az esetben valamilyen kompenzációt kell hogy kapjanak az akkumulátorok használatáért, és az áram visszatöltéséért.

A rendszer jelenlegi szépséghibája, hogy rendkívül kevés elektromos jármű rendelkezik a kétirányú töltés képességével, így a V2G jelenleg működésképtelen. Szerencsére egyre többen látják meg a potenciált a technológiában, így a Hyundai Ioniq 5 is képes lesz a kétirányú töltésre, de a Tesla is belengette, hogy a jövőben ilyen autókat fognak gyártani. Ezzel a bejelentéssel a Volkswagen is elkötelezte magát a technológia mellett.

Azt tudtuk, hogy az autógyártó kísérletezik a technológiával, hiszen tavaly bemutattak egy falitöltőt, amely rendelkezik a kétirányú töltés képességével, de most megerősítették, hogy jövő évtől kezdődően az MEB platformra épülő összes új elektromos autó rendelkezni fog a technológiával.

Thomas Ulbrich, a VW fejlesztési tanácsának tagja egy, a Handelsblatt-nak adott interjújában elmondta, hogy „A tesztautók már üzemelnek, a fejlesztés utolsó lépéseit kell már csak megtenni.”

A német autógyártó várhatóan 300 000 elektromos autót fog tudni jövőre gyártani, így ennyi, a technológiával felszerelt jármű kerülhet forgalomba 2022 végére. Ez már elegendő mennyiségű jármű lehet ahhoz, hogy változások induljanak meg az elektromos hálózatban a szolgáltatók részéről. Ebben a folyamatban a Volkswagen is részt kíván venni annak érdekében, hogy a vásárlói is előnyhöz juthassanak a rendszernek köszönhetően.

A legfőbb rövidtávú hatás szerintem azonban az, hogy így megvalósulhat az elektromos autók közötti töltés lehetősége, így nem trélert kell hívni, elég egy elektromos autóval rendelkező ismerősünket, ha éppen nem jutnánk el a töltőállomásig.