Csak néhány gyártó tudja tartani az EU CO2-kibocsátási normáit

0

A PSA-csoport, a Volvo, az FCA és a BMW csoport 2020 első félévének értékesítési adatai alapján előreláthatóan teljesíteni tudják az új autókra vonatkozó CO2-kibocsájtási uniós célkitűzéseket, mutat rá a Transport & Enviroment elemzése.

A Renaultnak, a Nissannak, a Toyotának, a Mazdának és a Fordnak csak 2 gramm CO2/km hiányzik az emissziós normák teljesítéséhez. Vannak azonban olyan gyártók is melyeknél a különbség lényegesen magasabb, a Volkswagennél 5 gramm CO2/km, Hyundai-Kia 7 gramm – 3 gramm, a Daimler 9 gramm a Jaguar Land Rover esetében pedig 13 gramm.

A normák elérése érdekében az autógyártóknak még inkább előtérbe kell helyezniük a plug-in hibrid és a tisztán elektromos járművek értékesítését. A Renault például egyedül a Zoe eladásaival 15 gramm CO2-t tud megspórolni 2020-ban és valószínűleg így tudja tartani az értékeket. Bár az év első felében még kissé meghaladták a normákat, azonban a második félévben, ha elegendő Zoe fogy sikerülhet tartani a célt.

A Daimler esete azonban nem ennyire fényes, a cég plug-in hibrid modellek árusításával próbálja meg tartani a normákat. Az eladások ugyan meredeken emelkedtek, azonban ez sem lesz elegendő. A cég a belső előrejelzései szerint sem tudja majd tartani a meghatározott értékeket.

A Volkswagen több fronton is harcol a büntetés ellen. Egyrészt elindult az ID.3 értékesítése és az ID.4 árusítása is megkezdődik várhatóan még az év vége előtt. Másrészt szerződést kötött a Forddal azért, hogy a két cég Co2 kibocsájtását összevonják, ami egy elég ellentmondásos módja a bírság elkerülésére, azonban nem példa nélküli. Az FCA is azért tudja teljesíteni a normákat mivel megállapodást kötöttek a Teslával és így összevonták a két cég Co2 kibocsájtási adatait.

A mezőny élén a PSA csoport áll, amely rengeteg hibrid és elektromos járművet hoz forgalomba, a kisautóktól kezdve egészen a városi terepjárókig. A sor végén pedig a Jaguar Land Rover kullog mely jelenleg a TATA csoport tagja. A Jaguárnak mindössze egy elektromos autó található meg a kínálatában az I-Pace. A Land Rovernél pedig nagyon kevés plug-in hibrid jármű érhető el. A JLR-nél egyelőre nincs megoldás a rövid távon a CO2-kibocsájtási célok elérésére.

A T&E mind a JLR mind a Daimler esetében aggódva szemléli az, hogy 39 százalékra emelkedett az eladott SUV-k aránya. Ezen felül a plug-in hibridek arányának növekedését is kritikusan szemlélik, szerintük ezeknek a járműveknek a fogyasztási és ezáltal az emissziós adatai jóval rosszabbak, mint az a hivatalos számokban megjelenik.

Mindezek fényében a T&E kéri az Európai Uniót, hogy legkésőbb 2035-re határozza meg a belső égésű motorral szerelt járművek értékesítésének befejezését, ideértve a plug-in hibrid autókat is.