Amikor egyre több európai akkumulátorgyár megnyitásáról olvasok híreket, több szempontból is örülök. Egyrészt ez azt jelenti, hogy az autóipar egyre nagyobb mértékben kezdi meg az átállást az elektromos meghajtásra, hiszen ezért kell egyre több és lehetőleg helyben gyártott akkucella. Másrészt annak is örülök, hogy az ázsiai cellagyárak (pl.: LG Chem, SK innovation, CATL) befolyása ezzel kissé csökken az európai autógyártók felett.
Az első komoly játékos a saját, európai gyártású akkucellák területén a Northvolt volt, amit két ex-Tesla alkalmazott alapított meg és már olyan komoly márkák is lekötötték kapacitásaikat, mint a BMW, vagy éppen a Volkswagen. Utóbbival egy második gyárat is építenek közösen. Sőt, a legutóbbi 1,6 milliárd eurós tőkeinjekciót is ideszámítva már 3 milliárd euróból gazdálkodhat a vállalat.
Talán a Northvolt sikerén felbuzdulva, de most az angolok is úgy döntöttek, hogy nekik szintén kell egy saját cellagyár, ez az ötlet testesül majd meg a Britishvolt keretein belül (a névválasztás lehetett volna kicsit eredetibb is). Ha megvalósul, ez lesz az Egyesült királyság első lítium-ion akkumulátorcellákat előállító üzeme. A projekt annyira előrehaladott, hogy már a helyszín is kijelölésre került: Bro Tathan mellett egy üres légierő (Royal Air Force) támaszpont Dél-Wales területén. A beruházás tervezett kezdeti mértéke 1,2 milliárd angol Font, míg a teljes gyártói kapacitás eléréséhez 4 milliárd Font szükségeltetik majd.
A helyszín közel fél éves tervezés eredménye, a felmérések hat hónapot öleltek fel. Ennek során a szállítási lehetőségeket, a munkaerő rendelkezésre állását és képzettségét is figyelembe vették. Ha megvalósul a beruházás, nagyjából 3500 munkahely létesülhet.
A kivitelezési munkálatok három lépcsőben zajlanak majd le, ebből az első 2021 elején kezdődik, míg a gyártás már 2023-ra beindulhat. Ha a termelés teljes gőzzel tud menni, akkor éves szinten 30 GWh előállítása is lehetséges lesz.
Az angolok jelenleg nem rendelkeznek saját akkumulátortechnológiával a gyártást illetően, így vélhetően a Britishvolt licenc alapján gyártana (legalábbis a kezdeti időkben biztosan) cellákat valamelyik nagyobb gyártónak fizetve érte és saját logóval eladva. Az épületek tervezéséért az olasz Pininfarina lett megbízva, így vélhetően egy igényesen kivitelezett épületegyüttes lesz az egykori légitámaszpont területén!