Ekkora töltési sebességre képes az új ZOE az 50 kW-os villámtöltőn

0

A ZOE az első olyan elektromos Renault, melybe igényelhető CCS-bemenet (az előző generációnak csak Type 2 szabványú AC bemenete volt, de ez tudott egy- és háromfázisú töltést is), lehetővé téve ezzel a még szélesebb körű töltést.

A Fastned az egyik legismertebb európai töltőoszlop-telepítő hálózat (elsősorban Hollandiában és a környező országokban vannak töltőik). A cég a közelmúltban az egyik állomásán letesztelte a vadonatúj Renault ZOE-t, ami már rendelkezik CCS (Combined Charging System) DC villámtöltési képességgel. A gyári adatok szerint ezt tudja az autó:

  • Egyfázisú töltés legfeljebb 7,3 kW-os teljesítménnyel
  • Háromfázisú töltés 22 kW-ig
  • DC-töltés maximum 50 kW-ig

De mit produkált a valóságban? A Fastned mérései szerint (lásd az alábbi táblázatban) a ZOE a Z.E-50 akkumulátor-csomaggal (52 kWh kihasználható, a becslések szerint 55 kWh a teljes akku-kapacitás) 46 kW maximális teljesítményre képes DC villámtöltőn.

A 46 kW egyrészt nem a reklámozott 50, és nem is igazán sok, de nem panaszkodhatunk, hiszen a ZOE végül is egy városi e-autó. Nem is ez az, ami igazán aggasztó. Amint az a diagrammon is látszik, amikor az akkumulátor töltöttségi szintje eléri a 30 százalékot, a töltési teljesítmény elkezd folyamatosan csökkeni. 80 százalékos akku-állapotnál ez már nagyjából csak 25 kW-os maximális sebességet jelent.

„A ZE-50 töltési sebessége az egyenáramú DC töltőinken 46 kW-ig kúszott fel. Ebből következően a ZOE-ba átlagosan 20-25 perc alatt lehet 100 km hatótávot beletölteni. A leggyorsabb periódus az első 30 százalékig tart, ezen a ponton az autó fokozatosan elkezdi lecsökkenti a töltési sebességet, kímélve ezzel az akkumulátort.”

A nem túl gyors töltés hátterében az akkumulátorok felépítésének módja állhat, ugyanis a ZOE esetében az aksi temperálását léghűtéses rendszerrel oldották meg (ez kevésbé hatékony hűtési módszer a folyadékhűtéses rendszerekhez képest).

Ezen adatokat ismerve felmerül a kérdés, hogy amikor ZOE-t vásárol valaki, érdemes-e az autó konfigurálása során CCS bemenetet is választani. A háromfázisú 22 kW-os Type 2 csatlakozó megléte kompatibilis az otthoni wallboxos és konnektoros töltéssel és a munkahelyi töltéssel, továbbá nyilvánvalóan a legtöbb esetben a nyilvános töltőoszlopok esetében is kiválóan használható, ezeken általában 11 vagy 22 kW teljesítménnyel tudunk tölteni (konnektorból természetesen ennél jóval lassabban).

A CCS DC-töltő használata 10-55 százalékkal csökkenti a töltési időt, attól függően, hogy mennyi ideig töltünk (láttuk, hogy az első 30 százalék igazán gyors, utána visszaesik a sebesség). Átlagosan a hétköznapi használat során ez várhatóan 25–40 százalékkal csökkenti a várakozást. Tehát valóban hasznos lehet, de elsősorban azok számára, akik gyakran tesznek meg az akku kapacitásánál nagyobb távokat, ami a Renault hivatalos promóciója szerint akár közel 400 km is lehet. Ezt figyelembe véve pedig nem biztos, hogy megéri az 1090 eurót (kb. 350 000 forint), ha csak városi használatra, vagy néhány tíz kilométeres ingázásra vásárolja valaki az EV-t, ahhoz ugyanis elég nagy hatótávolsággal rendelkezik.

A Renault ZOE R135 specifikációja:

  • 52 kWh kihasználható lítium-ion akkumulátor (léghűtéses)
  • Akár 390 km-es hatótávolság egyetlen töltéssel 
  • 0-100 km/h gyorsulás 9,5 másodperc alatt
  • 140 km/h végsebesség
  • R135 villanymotor, melynek csúcsteljesítménye 100 kW (245 Nm csúcsnyomatékkal)
  • választható R110 villanymotorral is, ez 80 kW csúcsteljesítményre képes (225 Nm csúcsnyomatékkal)
  • DC villámtöltés CCS-csatlakozó használatával, akár 50 kW-ig (ami 46, mint láttuk)
  • AC töltés 22 kW-ig (háromfázisú)
Rozsa Arpad
“Orvostanhallgatóként az egészség védelme mindennapjaim szerves részét képezi. A nyomaték és a hangtalan közlekedés mellett így kifejezetten fontosnak tartom, hogy ne szennyezzük azt a környezetet, melyben mindennapjainkat éljük.”