Keleti szomszédunk fővárosának tömegközlekedési vállalata gondolt egy merészet és úgy döntött, hadrendbe állít 130 darab hibrid buszt a Mercedes-Benz Citaro modellből. Itt azonban nem állnak meg, hiszen 100 db tisztán elektromos busz, 100 trolibusz és 100 új villamos beszerzése, tehát a flotta fiatalítása a cél. Ezek a járművek teljes egészében EU-s forrásból kerülnek Romániába, a tavaly ősszel megrendelt 400 dízeles busz mellé. Nulla emissziós tömegközlekedési célokat még nem tűztek ki, de ez mindenképpen egy jelentős lépés a város levegőminőségének javításában.

Amúgy a régió másik nagy e-buszos városa Kolozsvár, ahol jelenleg is 41 elektromos busz van forgalomban.

De milyen is ez a hibrid Citaro busz?

A Citaro hibridet speciálisan a menetrend szerinti forgalom követelményeinek megfelelően fejlesztették ki a városokban és vonzáskörzetükben és egyet jelent a korszerű mobilitással, fogyasztás-csökkentéssel. A takarékos dízel- vagy gázmotort egy rendkívül hatékony, a kompakt hibrid-modul kiegészítő hajtóereje támogatja. A 14 kW-os elektromotor tolóüzemben és fékezéskor energiát termel. Elinduláskor pedig segíti a dízel- vagy gázmotort. Így az üzemanyag-fogyasztást alkalmazástól függően akár 8,5 százalékkal csökkenti.

Az új Citaro hibrid alapfunkciója rendkívül egyszerű: a korong alakú és robusztus felépítésű elektromos motor a belsőégésű motor és az automata sebességváltó közé van beépítve. Többek között az autóbusz lassításakor generátorként működik, és a mozgási energiát árammá alakítja át – fékezéskor és gázelvétel során. Az előállított áramot a rendszer elektromos energia formájában tárolja. Hibrid-technika nélkül ez, az energia-visszanyerési fázisban nyert energia elveszne – az új Citaro hibrid ezt hasznosítja, és megtakarítást ér el vele: amint a busz álló helyzetből elindul, az elektromos motor kiegészítő forgatónyomatékkal segíti a dízel- vagy gázmotort – az úgynevezett indítási fázisban. Ezáltal a belsőégésű motornak egy ideig kisebb teljesítményt kell leadnia elinduláskor és ezáltal üzemanyagot takarít meg. Ezen kívül az elektromotor az alapjáratot is támogatja. Ez javítja a belsőégésű motor hatásfokát és hozzájárul a lényegesen kisebb üzemanyag-fogyasztáshoz, ezáltal pedig a károsanyag-kibocsátás csökkentéséhez.

Regisztrálj a fórumunkon ahol elmondhatod a véleményed és troll mentes zónában cseveghetünk. “e-cars.hu club, e-autó tulajdonosoktól, e-autó tulajoknak és rajongóknak, érdeklődőknek” egyaránt! https://ecarsforum.hu/