Amszterdam is elgondolkozott azon, hogy 2030-tól kitiltja a benzinnel vagy gázolajjal üzemelő autókat és motorok. A város vezetése így akarja csökkenteni a légszennyezés mértékét, ami állítólag egy évvel megrövidíti az amszterdamiak életét.

Hirdetés

A tiltás azonban nem egyik pillanatról a másikra történne, hanem több lépésben szeretnének odáig eljutni, hogy ne legyen belsőégésű autó az utakon. Első körben 2020-tól a fővárost övező A10-es körgyűrűn belül megtiltják a tizenöt évesnél régebbi dízeles autók közlekedését. 2022-től azok a városi és távolsági buszok sem mehetnek be a belvárosba melyek kipufogógázt bocsátanak ki. 2025-től pedig a tiltást kiterjesztik a belsőégésű vízi járművekre és a mopedekre is. Így jut majd el 2030-ra a Tiszta Levegő Akcióterv odáig, hogy a város teljes beépített része kipufogógáz-mentessé válik.

Hogy mindezt elérjék a városvezetés azzal igyekszik segíteni a lakók elektromos autókra való váltását, hogy minden autó vásárlójának biztosítja a megfelelő töltőállomást. Ehhez azonban még van mit tenni, ugyanis hogy a terv működjön, 16 és 23 ezer közötti e-autó töltőállomásra van szükség a városban. Jelenleg ezekből csak háromezer darab található.

Hiába a híresen sok bicikli, a hatalmas autóforgalom miatt Amszterdamban, Maastrichtban és Rotterdamban nagyon rossz a levegő minősége. Sokkal rosszabb mint azt az európai szabályok megengedik. A levegő nitrogéndioxid-szintje olyan magas, hogy már attól tartanak, hogy mindez megmutatkozik majd a légúti betegségek számában is. Tavaly januárban a holland egészségügyi tanács felhívta a kormány figyelmét, hogy muszáj tenniük valamit a légszennyezés ellen, mert a jelenség hamarosan komoly egészségügyi problémákat fog okozni az országban.

Persze sokan nem fogadták kitörő örömmel a tervet, a Rai autóipari lobbicsoport visszafejlődésnek nevezte a tervet. Szerintük sok családnak nincs pénze elektromos autóra, ezért pedig Amszterdam a gazdagok városa lesz. Nem egyedüli város lenne Amszterdam, 2018-ban Madrid elkezdte szigorítani a 2000 előtt készült benzines, és a 2006 előtt készült dízeljárművek bejutását a városba. Róma úgy tervezi, 2024-re teljesen kitiltja a dízeles járműveket a belvárosból, a dán kormány pedig úgy nyilatkozott, hogy 2030-tól szeretnék betiltani a benzines és dízelautók árusítását, 2035-től pedig a hibrid járművekét is.

Regisztrálj a fórumunkon ahol elmondhatod a véleményed és troll mentes zónában cseveghetünk. “e-cars.hu club, e-autó tulajdonosoktól, e-autó tulajoknak és rajongóknak, érdeklődőknek” egyaránt! https://ecarsforum.hu/