2018 december 18-án bemutatták az Ikarus és a kínai CRRC Urban Traffic magyarországi vegyesvállalata, az Electrobus Europe első, kínai-magyar kooperációban készült, tisztán elektromos meghajtású buszát Székesfehérváron. Széles Gábor, az Ikarus elnöke elmondta, hogy több mint egyéves munka előzte meg a prototípus bemutatását, amelyben “a CRRC elektromos hajtásláncokkal kapcsolatos világszínvonalú ismeretei összekapcsolódnak az Ikarus vázgyártási tapasztalatával”.

Az Ikarus új elektromos busza mindenkit meglepett, bár mi már tudtunk róla mivel Székesfehérvár polgármestere, Dr. Cser-Palkovics András még tavaly év elején pedzegette, hogy számunkra valami érdekes dologgal rukkol elő év végén az Ikarus. Így is lett!

Azonban egy kicsit mélyebbre szerettem volna ásni az elektromos busszal kapcsolatban. Ezért az Electrobus Europe Zrt. vezérigazgatójához, Fehérváry Tamás Úrhoz fordultam, aki készségesen segített.

Elmondta, hogy az “Ikarus régóta szeretne a zöld technológiák felé elmozdulni, ezért is hozott létre saját fejlesztésben egy LNG hajtású buszt, melynek tavaly volt a szakmai bemutatója, idén a megfelelő töltőkapacitások kiépülése esetén pedig a forgalmi bemutatójára is sor kerülhet.

Az elektromos hajtások tekintetében annyira komoly a kínai szakértelem, tudás és tapasztalt, hogy ésszerű lépés volt az Ikarus részéről egy olyan partnert találni, akinek komoly referenciái vannak e téren. A kínai CRRC pedig elektromos hajtás tekintetében világszinten piacvezető, elsősorban vasúti technológiáinak köszönhetően, de az elmúlt években elektromos buszokból is több tízezer darabot gyártottak és üzemeltettek, ami olyan tapasztalat és tudás az elektromobilitásban, amely még 5 éves távon sem lesz meg egyik európai buszgyártónak sem. Az Ikarus európai színvonalú buszgyártási képességét és a kínai CRRC elektromos hajtásláncban szerzett tapasztalatát ötvözve itt az Electrobus Europe-nál abban hiszünk, hogy a legjobb ár-értékarányú elektromos buszt fogjuk gyártani, ami minden európai elvárásnak és igénynek megfelel.”

Továbbá kíváncsi voltam, hogy az új, elektromos technológia mekkora többlettudást igényel a szerelést végző munkatársaktól és ezt a plusz ismeretet hogyan kapják meg a dolgozók. – “A fejlesztés a kínaiakkal közösen zajlik a magyar kollégák tanulnak a kíniaktól a kíniak pedig a magyaroktól. Egy dízelbusz összeszerelése egyébként már csak az alkatrészek nagyságrendekkel nagyobb számából kifolyólag is bonyolultabb egy elektromos busznál. A dízelbuszok gyártása pedig jelenleg is sorozatban zajlik Székesfehérváron, így a kollégák megfelelő tapasztalattal rendelkeznek, hogy megoldják az elektromos busz által támasztott kihívásokat is. A jelenlegi feladatok még integrálhatóak voltak az Ikarus gyártásszervezési folyamataiba, így egyelőre nem igényelt a projekt átalakítást. 

Majd a legfontosabb dologra, az elektromos buszra tértünk és a töltésről, fogyasztásról, az alkalmazott technológiáról beszélgettünk. Megtudtam, hogy a busz töltése egyenáramon történik. A csatlakozó kialakítása európai szabvány 200A-es töltő áramra alkalmas. A jelenleg bemutatott járműben COMBO 2-es töltő aljzat található, de ez a hamarosan sorozatgyártásra kerülő modellekben még változhat az elkövetkezendő hónapokban. Az e-busz a végponti (végállomási) és a garázshelyi töltést preferálja, illetve a busz és a töltési pontok kialakítása is így gazdaságos, valamint az akkumulátorok élettartalma is így kímélhető. A teljes feltöltéshez szükséges idő a jelenlegi 60 kW-s és a hamarosan elérhető 120 kWh-s töltő típusokkal 5,5 óra és 2,5 óra között alakul.

Az akkumulátor pakkok a busz hátuljában és a tető első felén kaptak helyet, az akkumulátorok vízhűtéssel vannak ellátva és beépített tűzoltórendszerrel védettek. Azaz kellően odafigyeltek a biztonságra is.

Megtudtam, hogy a tavaly decemberben bemutatott buszban még a komplett hajtásrendszert és az akkumulátort is a CRRC Urban Traffic szállította. Azonban a sorozatgyártásba kerülő buszokban már a hajtáslánc jelentős részét Európában, illetve Magyarországon gyártott alkatrészekre fogják cserélni. Ennek a megvalósíthatósági és költséghatékonysági vizsgálata jelenleg is zajlik.

A tisztán elektromos buszt pedig a lehető legjobbkor, télen mutatták be. Tudniillik, ilyenkor jóval nagyobb az elektromos járművek fogyasztása. Éppen ezért kitértünk az e-busz fogyasztására is, ami a CEO szerint 1,1-1,2 kWh/km körül alakulhat télen és nyáron is. Dombos útviszonyokon való tesztelésre majd tavasszal lesz lehetősége az Electrobus Europe Zrt.-nek, de az eddigi tapasztaltok alapján itt is garantálhatónak vélik a legalább 200 kilométeres távolságot. E mellett az idei évben az akku kapacitása felemelhető lesz a 350 kWh-ra, így akár a 300 km-es hatótávolság is elérhető lesz.

Mindig nagy örömünkre szolgál, mikor valami hazai fejlesztést vagy hírt mutathatunk be az olvasóinknak! Éppen ezért az elektromos Ikarus busz jövőjét folyamatosan figyelemmel fogjuk kísérni és minden hírről beszámolunk a kedves olvasóinknak. Electrobus Europe Zrt.-nek pedig köszönjük a segítséget!

Regisztrálj a fórumunkon, ahol elmondhatod a véleményed és troll mentes zónában cseveghetünk. “e-cars.hu club, e-autó tulajdonosoktól, e-autó tulajoknak és rajongóknak, érdeklődőknek” egyaránt! https://ecarsforum.hu/