Íme a BMW iX, ami közel ezer kilométeres hatótávval büszkélkedhet

0

Jól gondoltam, hogy az elektromos autózás is hamar be fogja hozni a közel 100 éves lemaradását a belsőégésű motorokhoz képest és talán még előbb is, mint hittem volna. Sokszor olvasom a technikai ellenzőitől, a “majd, ha elmegy egy töltéssel 1000 km-t, beszélgethetünk” szlogeneket. Nos, hamarosan lesz miről beszélni. Ugyanis az e-autó technológia robbanás-szerűen fejlődik, legyen szó akkukémiáról, vagy éppen az akkupakkok felépítéséről. A BMW iX ugyanis most egy nem gyári megoldással elérte közúton a közel 1000 (978,4) km hatótávot.

Amikor 2017 karácsonya körül elhoztam az első tesztautómat (Nissan Leaf gen1), ott bizony a 150 km is neccesen volt meg. Ez nem volt régen, nagyjából 6 éve és ma már ott tartunk, hogy a felső-kategóriában turkálva nem nehéz találni 6-800 km-es hatótávú tisztán elektromos autókat. Nyilván ezeket sokan nem engedhetik meg maguknak, ám a technológia idővel olcsóbb lesz és leszivárog a kínálat aljáig is. Ha csak az elmúlt pár évet veszem alapul, kíváncsi leszek, mi lesz itt újabb 6 év múlva.

Addig is nézzük meg, mit hozott össze a BMW iX és a Next Our Energy (ONE) közösen. Utóbbi összerakott egy speckó akkupakkot az általuk szabadalmaztatott akkucellákból (Gemini néven fut a technológia) és beszerelték egy BMW iX SUV-ba, amivel sikerült is kiautózni 978,4 kilométert, ráadásul mindezt hivatalosan mérték meg, WLTP szabvány szerint.

A Gemini akkupakk egy vegyes akkumulátorcsomag: egy második, nagy energiasűrűségű akkumulátorcsomag csatlakozik a már beszerelt ONE Aires akkumulátorokhoz, amik CTP (cell-to-pack) technológiával beszerelt LFP kémiás akkumulátorok. Ezek hatótávolságnövelőként tölti újra az Aries cellákat. Továbbá a Gemini palládium rendszerszinten 450 Wh/l energiasűrűséget és 185+ kWh energiát képes biztosítani.

A legjobb az egészben pedig az, hogy ezt hamarosan meg is lehet venni, hiszen tavaly az ONE megállapodást kötött a BMW-vel, hogy a Gemini akkumulátortechnológia elérhető legyen a BMW iX esetében. Most, hogy az akkumulátor-technológia helyt állt, a vállalat a „rendszer további finomításaira kíván koncentrálni, hogy felkészüljön a kereskedelmi forgalomba hozatalra”.

Érdekesség egyébként, hogy a 2022 júniusában ismertetett együttműködéskor 965 km hatótávot adtak meg a ONE mérnökei, szóval még túl is teljesítették a vállaltakat. Az akkupakkról a ONE továbbá elmondta, hogy a Gemini akkupakk 20 százalékkal csökkentheti a lítium és akár 60 százalékkal is a grafitszükségletet. Emellett minimálisra csökken a nikkel és a kobalt felhasználása.

A BMW egyébként az Our Next Energy egyik fő befektetője, így nem véletlen a típusválasztás. 2022-ben a ONE Gemini akkumulátorcsomagjának prototípusa már bizonyított egyszer, hiszen az bekerült egy Tesla Model S-be. Az a pakk 203,7 kWh-s volt és 1200 km hatótávot produkált vele az autó.

Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!

Eriqo
Főállásban Informatikus kocka, de lelkében elkötelezett gamer, kütyü és immár e-autó rajongó!