A budapesti agglomerációban és hat vidéki nagyvárosban próbálhatnak ki az utasok egy Solaris és egy Caetano hidrogén-üzemanyagcellás autóbuszt a menetrend szerinti forgalomban.
A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. kísérleti projektjében a Linde Gáz Magyarország és a Messer Hungarogáz végzi majd a tankolással kapcsolatos szolgáltatást. Steiner Attila, az Energiaügyi Minisztérium államtitkára az együttműködésről szóló megállapodás aláírása alkalmából elmondta: a helyi légszennyezéstől mentesen és nagyon csekély zajkibocsátással üzemelő járművek tartós tesztelése alapján megalapozott döntés születhet majd a hidrogén alkalmazásáról a hazai közösségi közlekedésben.
A 89 utas szállítására képes, háromajtós, 12 méter hosszú Solaris Urbino 12 electric H2 autóbusz Debrecenben, Miskolcon, Kecskeméten, Kaposváron, Zalaegerszegen és Győrben közlekedik majd két-két hónapig. A busz 70 kW teljesítményű hidrogén üzemanyagcellájában a betankolt tiszta hidrogén és a légköri oxigén elektrokémiai reakciója révén villamosenergia és melléktermékként vízgőz keletkezik, a meghajtást villanymotor biztosítja.
A háromajtós Caetano H2.City Gold típusú buszt egy évig üzemelteti budapesti agglomerációs járatain a Volánbusz. A jármű tartályaiban összesen 37,5 kilogramm hidrogéngáz tárolható. Egyetlen, mindössze 9 percig tartó töltéssel így 400 kilométert képes megtenni.
A mintaprojekt december 15-én kezdődik Debrecenben és a fővárosi agglomerációban. Magyarország 2050-re tervezi elérni a nettó klímasemlegességet, ezért sokat kell tennünk az egyik legnagyobb szennyező közúti közlekedés zöldítésében is. Tisztán elektromos buszból több mint kétszázat helyeztek már forgalomba Magyarországon, mintegy háromnegyedük a közösségi közlekedést erősíti. Az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentését is szolgálja a magyar gazdaság jövőjét jelentő zöldenergia fokozott hasznosítása. A környezetkímélő technológiákból minél többet érdemes csatasorba állítani, a következő logikus lépés a tiszta és csendes hidrogén üzemanyagcellás járművek megjelenése. Az egy éven át zajló tapasztalatgyűjtés nemcsak a döntéshozók dolgát könnyítheti meg, hanem az utasokat is meggyőzheti a modern megoldások előnyeiről – hangsúlyozta Steiner Attila, az Energiaügyi Minisztérium energetikáért és klímapolitikáért felelős államtitkára.
Mindkét buszt volt már szerencsénk kipróbálni. Budapest agglomerációjában a Solaris-t tesztelhettük tavaly, Pakson pedig a Caetano üzemanyagcellás autóbuszát a JIVE2 közép-kelet-európai Hidrogén Busz Roadshow-n belül 2023 elején. A HUMDA számára a szemléletformáláson túl az adatgyűjtés és a Zöld Busz Programból származó üzemeltetési adatokkal való összehasonlításon alapuló elemzések készítése a projekt célja. A kapott adatokkal felvértezve tudjuk segíteni a tiszta járművek és a hidrogén technológia iránt érdeklődőket beszerzési döntések meghozásában, a környezetileg, technológiailag és gazdaságilag együttesen értelmezhető megoldások létrehozásában. Mindegyik helyszínen egy szakmai és pályaorientációs napot is rendezünk majd a roadshow ideje alatt. – Emelte ki Mészáros Virág, a HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. vezérigazgatója.
Büszkék vagyunk rá, hogy ismét részt vehetünk a HUMDA által szervezett hidrogén-üzemanyagcellás autóbusz-mintaprojektben. A mintaprojektben közlekedő buszt egy ZF AV 130 integrált elektromos motor hajtja. A jármű a tetején elhelyezett, összesen 1560 literes össztérfogatú kompozit hidrogéntartályok egyszeri feltöltésével 400-450 kilométert képes megtenni. A tartályokban összesen 36,8 kilogramm hidrogéngázt lehet tárolni. Külön öröm számunkra, hogy cégünk székhelyén, Debrecenben indul a mintaprojekt a Solaris Urbino 12 electric H2 autóbusszal. – Mondta Szőke Tamás, a Solaris járművek magyarországi vezérképviselete, a Prim-Vol Trade Kft. cégvezetője.
A hidrogén üzemanyagcellás járművek területén végzett úttörő munkánk egy újabb fontos állomása ez a projekt, amellyel gyermekeink és unokáink jövőjét tesszük tisztábbá és zöldebbé. A járműbe szerelt üzemanyagcella teljesítménye 60 kW, amelyet kiegészít egy 44 kWh kapacitású, beépített lítium-titanát akkumulátor (LTO) is, így a járművet meghajtó villanymotor 180 kW teljesítmény leadására képes. A belső tér optimalizálása érdekében a hidrogéntartályokat és az üzemanyagcella-köteget a jármű tetején helyezték el. A Caetano H2.City Gold típus 12 méter hosszú, ülő- és állóhelyein összesen 73 utas fér el. – Mutatott rá Kósa József, a Caetano buszokat forgalmazó Truck-Trailer & Parts Kft. ügyvezetője.
A HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. HUMDA Green márkanév alatt folytatja a Zöld Busz Program és több elektromos meghajtású közlekedési eszköz támogatási rendszerének együttes kommunikációját.