Az elektromos autók kapcsán sokszor elhangzik egy plusz érv a felhasználás kiválóságán túl. Ez pedig a hálózatra kapcsolt mivoltukból fakad. Egy töltőre kapcsolt és tudásban is felkészített (V2G) elektromos autó igen nagy segítségére lehet a publikus villamoshálózat egyenetlenségeinek kiküszöbölésben. A NIO egy szintet lépett a témában és akkucseretelepeit is hasonló képességekkel vértezi fel.
Ahogyan egyre több megújuló energiaforrás (pl.: napelem, szélerőmű) kapcsolódik rá a publikus villamoshálózatra, úgy lesz egyre nagyobb ezen a hálózaton a beáramló energia szintjében. Egy víz, vagy éppen atomerőmű képes egy viszonylagosan állandó szintet produkálni, de sem a nap, sem a szél nincs jelen állandó jelleggel. Ha utóbbiak bekapcsolódnak, jelentős plusz energia tud megjelenni a hálózatban, amit valahol raktározni kell.
A másik probléma éppen az energia hiányából fakad, hiszen elég egy szempillantás és kész is az áramszünet, ha nincs stabil ellátás, vagy éppen a környezet tombolásának áldozatává válik egy közeli erőmű. Kínában sajnos a nyári hőhullámoknak is köszönhetően számtalan alkalommal volt számos régióban kisebb-nagyobb áramszünet. Erre és a hálózat túlterhelésére kínálna most az egyes e-autókon túlmutató megoldást a NIO. A kínai elektromos autógyártó azt mondja, hogy ne a csatlakoztatott autók legyenek a hálózat segítségére, hanem a csereállomásokban tárolt akkumulátorok.
Egy Weibo poszt szerint a gyártó már teszteli a megoldást, aminek a legfőbb célkitűzése a csúcsidőszak igényeinek kielégítése lesz, ha esetleg az ellátás más forrásból nem fedezhető. A NIO két irányból közelítené meg a problémát. Az első, hogy tehermentesítse a lehetőségekhez képest az elektromos autók töltését. Ebben a vállalat “Energy Cloud” megoldása lesz a segítségükre, amely folyamatosan biztosítja az interakciót a hálózatra kapcsolt autók és a hálózat lehetőségeit és ennek megfelelően érkezik a villamosenergia.
A másik irány az érdekesebb talán, melyben 108 csereállomás fog részt venni első körben. A NIO tájékoztatása szerint a csereállomásai egyenként tizenhárom akkumulátorcsomaggal vannak felszerelve, amelyek együttesen 600-700 kWh, bármikor bevethető kapacitást jelentenek. Ha ebből pár darabot le is cserél néhány NIO tulaj, a maradék akkukapacitás így is a hálózat rendelkezésére áll. A NIO elmondta, hogy a kínai Hefei városában már 15 csereállomás került bevonásra a tesztelés szempontjából. Jelenleg csak kifelé képes a cserehálózat energiát adni. Azonban a 3. generáció érkezésével a kétirányú áramlás is megvalósítható lesz, melyet Magyarországon gyárthatnak.