Az AAA Foundation for Traffic Safety tulajdonképpen egy alapítvány, nevükből következően különböző tanulmányokat készítenek és vizsgálódnak bizonyos témakörökben. Ezúttal az elektromos autók téli hatótávjára voltak kíváncsiak, pontosabban arra, hogyan befolyásolja a megtehető kilométereket a hideg és a meleg környezet.
Kezdjük a tanulmány végső megállapításával: egy átlagos elektromos autó elveszíti AKÁR a gyárilag megadott hatótávjának 41%-át is, amennyiben a kinti hőmérséklet -7 vagy 35 Celsius fokon áll és az utastér is temperálva van folyamatosan!
A Legnagyobbak közül a Tesla már reagált is a tanulmány eredményére melyet egyből megcáfoltak, ez nem minden esetben így kell hogy legyen. A saját flottájuk adataiból levont következtetés alapján náluk közel sem jöttek ki ekkora veszteségek. Természetesen vannak esetek, amikor bekövetkezhet egy nagyobb szintű hatótávesés, de ez nem alapértelmezés.
Ne is menjünk el Amerikáig, ha Magyarországon maradunk, akkor ajánljuk olvasóink figyelmébe az elektromos SMART ForTwo téli hatótáv tesztünket, amiben Gábor kollégám alaposan letesztelte, mire képes ez a „városi” kisautó!
Visszatérve a tanulmányra, elmondható, hogy 5 különböző elektromos típuson végezték el a kísérleteket, köztük egy Tesla Model S 75D-n. Mutatunk 2 diát a tanulmányból. Az elsőn a fűtés, a másikon a hűtés eredményét prezentálják:
Tehát az első képen a -7 Celsius (20 Fahrenheit) fokon elvégzett mérések láthatóak, be-illetve kikapcsolt utastér temperálással (HVAC). A világoskék a kikapcsolt, a sötétkék a bekapcsolt temperálással elért hatótávokat mutatja, mérföldben. A zöld oszlop egy 23 Celsius (75F) fokos kontrollértéket mutat, a kék oszlopokat ezekhez kell viszonyítani:
Mint látható a világoskékkel jelölt oszlop a -7 fokos hidegben, kikapcsolt fűtéssel 341 km (212 mérföld) hatótávot mutat. Ugyanez a hatótáv bekapcsolt fűtéssel már csak 238 km (148 mérföld). A referenciaoszlop zöldje 384 km (239 mérföld).
Nézzük meg, mi a helyzet nyáron, amikor klímát kell kapcsolni, mert izzadunk az autóban:
A teszteket 35 Celsius (95F) fokos melegben végezték el. Itt is három mérési metódus összegzett eredményeit láthatjuk az utolsó, jobb oldali oszlopokon. Nyári melegben klíma nélkül 358 km a megtehető hatótáv, ami 324 km-re csökken, ha megnyomjuk a hópihés gombot. A referenciaoszlop zöldje itt is 384 km (239 mérföld).
Az öt tesztautót is összehasonlították, megnézve az elvesztett hatótáv mértékét. A teszteken a VW e-Golf és a Nissan Leaf vesztette el a legkevesebb hatótávot, a legnagyobb veszteséget a BMW i3 mutatta:
A kék oszlop a -7 Celsius, a piros a 35 Celsius fokon bekapcsolt temperálás esetén bekövetkezett hatótávcsökkenést mutatja meg, százalékos arányban.
Akit érdekel a teljes tanulmány, itt olvashatja el:
E.1. Research Report EV Ran... by on Scribd
Ez csak egy tanulmány! A mindennapi életben a Tesla, valamint a mi tesztünk szerint sem ennyire drasztikus a helyzet. Nálatok hogy alakul a téli hatótáv? Mondd el a fórumunkban.
Ide kattintva csatlakozhatsz a legnagyobb Magyar Tesla Club Facebook csoportunkhoz, ahol elmondhatod a véleményed. Vagy ha nincs Facebook fiókod akkor regisztrálj a fórumunkon ahol elmondhatod a véleményed és troll mentes zónában cseveghetünk. “e-cars.hu club, e-autó tulajdonosoktól, e-autó tulajoknak és rajongóknak, érdeklődőknek” egyaránt! https://ecarsforum.hu/