Az NKM Mobilitás Kft. az NKM e-mobilitással és CNG szolgáltatással foglalkozó üzletága, az elektromos töltőállomás értéklánc jelentős részét lefedve kulcsrakész projektek keretében töltő telepítést, üzemeltetést, karbantartást és operátorként e-mobilitás szolgáltatást kínál üzleti ügyfelei számára. Az NKM egy éve Mobiliti néven indította el e-mobilitás szolgáltatását és a kapcsolódó országos elektromos autó töltőállomás-hálózat telepítését annak érdekében, hogy a hagyományos termékein és szolgáltatásain túl megfeleljen a jelen és a jövő elvárásainak és tovább fejlessze közel 4,5 millió ügyfelének kiszolgálását valamint gazdagítsa az ügyfélélményt országszerte. Az NKM Mobilitás Kft. e-mobilitás üzletág ügyvezetőjével, Balogh Szabolccsal beszélgettünk a társaság 2018-as tevékenységéről, eredményeiről és a jövőbeni tervekről.
– 2018-ban hány darab töltőt telepített az NKM Mobilitás Kft. (villám, gyors)?
Év végéig az NKM Mobilitás Kft. által telepített és üzemeltetett töltők száma: 56 db töltőoszlop, 4 db villámtöltő, 52 db dupla aljzatos gyorstöltő és összesen 114 db töltőpont.
– A 2018-as évben mennyi tranzakció indult el országszerte az NKM Mobilitás Kft. töltőin, mekkora energiafelhasználás mellett?
A villámtöltőinket 2018 utolsó negyedévében telepítettük, így a töltések száma is ekkorra futott fel. Év végéig várhatóan 8-9 000 db töltést szolgálunk ki, amely során a villamos energia felvétel meghaladja a 70 MWh-t.
– A 2018-as év egyes hosszú hétvégéin mennyi tranzakció indult el országszerte az NKM Mobilitás Kft. töltőin, mekkora energiafelhasználás mellett?
Nem vezetünk külön statisztikát a hosszú hétvégékről, de a hét első munkanapja előtt megnő a töltőink kihasználása.
– A mostanában átadott sormási töltőkről eddig mennyi tranzakció indult el, mekkora energiafelhasználás mellett? Ezen töltőparkon kívül terveztek-e még további töltő parkok telepítését az országban? Ha igen, akkor egyeztettek a többi töltőtelepítő céggel is, hogy ne oda telepítsetek ahova később egy másik cég telepítene?
A sormási töltőközpontot most kezdi megismerni a villanyautós közösség, ezért folyamatosan nő a forgalom. Egyelőre Budapestről nehéz eljutni villanyautóval Sormásra, komoly forgalomnövekedést attól várunk, ha megvalósul az M7-es autópálya átjárhatósága, például székesfehérvári és balatoni villámtöltők telepítésével.
További töltőparkok telepítését is tervezzük. Azon dolgozunk nap mint nap, hogy a Mobiliti ügyfelei a töltők használatával kényelmesen és egyszerűen eljuthassanak az ország egyik végéből a másikba.
– Sormáson megtalálhatóak az Efacec és Tritium villámtöltői. Ezek közül melyik a megbízhatóbb töltő? Már ha eddig volt valami meghibásodás velük…
Egyelőre mindkét töltő megfelel az előzetes várakozásunknak, továbbra is bízunk mindkét szállítóban. A Tritium folyadékhűtéses, az Efacec léghűtéses konstrukció, ebből adódóan eltér a megjelenésük és a méretük. A megbízhatósággal kapcsolatban még nem tudunk információval szolgálni, majd 1-2 év üzemeltetés során leszünk birtokában erre vonatkozóan megfelelő mennyiségű adatnak.
– A Nemzeti Közművekhez tartozó NKM Mobilitás Kft. tagja valamelyik nagy, európai töltőhálózatnak, mint például az Ionity?
Nem, bár a Plugsurfing/Charge&Drive integrációt elkezdtük, illetve célunk, hogy a töltőinket minél többen használják és a Mobiliti ügyfelei is minél egyszerűbben tudjanak tölteni külföldön, ezért megkezdtük az egyeztetéseket több európai töltőhálózattal.
– Talán a legfontosabb kérdés… mikor lesz fizetős a töltés? Ha már vannak gondolatok, akkor milyen koncepciót követve épül fel a fizetési rendszer? (idő, felhasznált kWh)
Tervezzük a fizetős töltési szolgáltatás bevezetését. Más e-mobilitással foglalkozó társaságok tapasztalatai azt mutatják, hogy a fizetős szolgáltatás bevezetését követően a villanyautósok közül csak azok fogják használni a nyilvános töltőket, akiknek igazán szükségük van rá.
Egyelőre a fizetési koncepció kidolgozását végezzük, egy olyan megoldást szeretnénk, amelyet elfogadnak a villanyautósok és lehetővé teszi, hogy a bevételekből folyamatosan fejleszthessük a töltő infrastruktúrát és a Mobiliti szolgáltatási színvonalát.
– Mik a tervek a 2019-es évre vonatkozóan?
A fizetési szolgáltatás bevezetése mellett a villámtöltőkkel való átjárhatóság mielőbbi megvalósítása a célunk, illetve az otthoni töltési igényeket is szeretnénk magas színvonalon kiszolgálni és folyamatosan fejleszteni a hálózatunkat és a szolgáltatásainkat.
– Az október elején indult, „legyél az NKM Mobilitás Kft. töltő tesztelője” program mennyire keltette fel az emberek figyelmét? Sokan csatlakoztak a kezdeményezéshez? Terveztek hasonló megmozdulást Szegeden kívül is?
Lassú kezdés után minden otthoni töltő (teszt) gazdára talált, jelenleg 8 helyre telepítünk otthoni töltőberendezéseket. Igen, tervezzük, hogy a jövő évben kibővítjük a programot Szeged és vonzáskörzetén kívüli területekre is.