Stratégiaváltásra kényszerült a Ford, amely több milliárd dolláros akkumulátor-beszállítói szerződést mondott fel a dél-koreai LG Energy Solutionnel. A döntés közvetlen oka az, hogy az amerikai autógyártó az elmúlt hónapokban sorra törölte elektromos modelljeit, így az előre lekötött akkumulátorkapacitás egyszerűen feleslegessé vált.
Milliárdos szerződés ment a kukába
Az LG Energy Solution tájékoztatása szerint a felmondott megállapodás értéke elérte a 9,6 billió koreai wont, ami megközelítőleg 5,5 milliárd eurónak felel meg. A Ford hivatalos indoklása szerint több elektromos jármű gyártását is leállítják, ezért nincs szükség a korábban megrendelt akkumulátorokra.
A héten a vállalat megerősítette, hogy megszünteti az F-150 Lightning tisztán elektromos változatát, amelyet egy hatótávnövelős, úgynevezett EREV kivitel vált majd fel. Ezzel párhuzamosan törölték a T3 kódnéven futó, még be sem mutatott elektromos pickupot, valamint több elektromos haszonjármű-projektet is.
Európát érintő szerződésről van szó
A történet különösen érdekes abból a szempontból, hogy a most felmondott megállapodást a Ford és az LG Energy Solution mindössze 2024 októberében kötötte meg. Ez a szerződés nem az észak-amerikai modellekhez kapcsolódott, hanem elsősorban az európai piacra szánt könnyű elektromos haszonjárművekhez készült akkumulátorcellákra vonatkozott.
Az akkumulátorokat az LG Energy Solution lengyelországi üzemében gyártották volna. Két külön megállapodás született: az egyik 34 GWh kapacitásról szólt a 2026–2030 közötti időszakra, míg a másik 75 GWh kapacitást fedett le 2027 és 2032 között.
Otosan, E-Transit és a bizonytalanság
A szóban forgó akkumulátorcellákat olyan modellekhez szánták, amelyeket a Ford az Otosan vegyesvállalaton keresztül gyárt Törökországban és Romániában, a Koç Holding együttműködésével. A Business Korea értesülései szerint az egyik fő érintett modell a következő generációs Ford E-Transit lehetett. A szerződés azt is rögzítette, hogy a Mustang Mach-E akkumulátorai 2025-től már nem Lengyelországban készülnek, hanem az LG Energy Solution michigani üzemében, miközben az észak-amerikai Ford-modellek többségét a megállapodás egyébként nem érintette.
Új európai partnerségek, változatlan kínálat
Európában a Ford időközben új együttműködést jelentett be a Renault-val, amelynek keretében két elektromos modell készül majd Franciaországban, Renault-alapokra építve. Ez a partnerség kiegészíti a Volkswagennel folytatott kooperációt, amelynek eredményeként a MEB-platformra épülő Ford Explorer és Capri Kölnben készül.
A vállalat ugyanakkor nem jelentett be további érdemi változtatásokat az európai elektromos kínálatában, leszámítva a törökországi e-Transit Custom és a romániai Puma Gen-E akkumulátorfrissítéseit.
Amerikában vág a Ford igazán nagyot
A jelenlegi információk alapján továbbra sem egyértelmű, pontosan mely európai modellekhez szánták azokat az LG Energy Solution akkumulátorcellákat, amelyekre vonatkozó szerződést most felmondták. Az azonban világosan látszik, hogy a legnagyobb visszavágások az Egyesült Államokat érintik.
Ott a Ford a modellpaletta átalakításával párhuzamosan feloszlatta akkumulátoros vegyesvállalatát az SK Onnal, és teljes egészében újragondolja elektromos stratégiáját. A vállalat nagy reményeket fűz a saját fejlesztésű Universal EV Platformhoz, amely megfizethetőbb elektromos autók alapja lehet, ám ez legkorábban 2027-ben debütálhat.
Addigra minden, erre az időszakra tervezett új elektromos modellprojektet töröltek, ami jól mutatja, mekkora irányváltáson megy keresztül jelenleg a Ford az elektromos mobilitás területén.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!













