A Volkswagen akkumulátoros leányvállalata, a PowerCo a terveknek megfelelően üzembe helyezte salzgitteri gyárát, és legyártotta az első egységes akkumulátorcellákat. A vállalat tájékoztatása szerint az úgynevezett „unified cell” sorozatgyártását 2026 folyamán fokozatosan futtatják majd fel, ami fontos mérföldkő a Volkswagen-csoport elektromos stratégiájában.
Megerősített kapacitások a bizonytalan időkben
Az első ütemben a salzgitteri üzem évi legfeljebb 20 GWh gyártókapacitást ér el, amely igény esetén 40 GWh-ra bővíthető. Bár ezek az adatok korábban is ismertek voltak, különösen jelentős, hogy a Volkswagen-csoporton belüli beruházás-visszafogási hírek ellenére a PowerCo most hivatalosan is megerősítette a tervezett kapacitásokat.
A „SalzGiga” alapkövét még 2022 júliusában tette le Herbert Diess akkori vezérigazgató és Olaf Scholz német kancellár. Az azóta felépült üzemcsarnok mintegy tíz futballpályányi alapterülettel rendelkezik, és a 20 GWh-s első szakasz nagyjából 250 ezer elektromos autóhoz elegendő akkumulátorcella gyártását teszi lehetővé, a járművek akkumulátorméretétől függően.

Európában fejlesztett, Európában gyártott technológia
A salzgitteri üzemben gyártott egységes cellákat a PowerCo „mérföldkőnek a Volkswagen-csoport és az európai akkumulátoripar számára” nevezi. A jelentőség nemcsak abban rejlik, hogy a gyártás Európában zajlik, hanem abban is, hogy a cellákat helyben tervezték és fejlesztették, ami markáns különbséget jelent például a CATL németországi üzeméhez képest, ahol döntően kínai fejlesztésű technológiákra támaszkodnak.
Az egységes cella koncepciója és előnyei
Az egységes cella ötlete még Herbert Diess vezérigazgatói időszakára nyúlik vissza. A PowerCo egy szabványos méretű, prizmatikus akkumulátorcellát fejlesztett ki, amelynek pontos mérete 256 × 24,8 × 106 milliméter. A vállalat szerint „a szabványosított cellaarchitektúra lehetővé teszi a világszintű alkalmazást minden márkánál és régióban, miközben méretgazdaságosságot, költségelőnyöket és technológiai rugalmasságot kínál”.
A rugalmasság kulcsa, hogy az egységes formátum különböző cellakémiákkal tölthető meg, az LFP- és NMC-megoldásoktól kezdve egészen a jövőbeli szilárdtest-akkumulátorokig. Ez már az első sorozatalkalmazásnál is megjelenik, hiszen az Electric Urban Car Family modelljei, köztük a VW ID. Polo, mindkét cellakémiával elérhetők lesznek.
Mintagyár Európa és Észak-Amerika számára
A salzgitteri üzem nemcsak gyártási központ, hanem mintagyárként is funkcionál. Az itt szerzett tapasztalatokat a PowerCo későbbi üzemeiben is hasznosítják majd, így a spanyolországi Valenciában és a kanadai St. Thomasban épülő gyárak is ugyanarra az egységes gyárkoncepcióra épülnek.
Erős NMC-kezdés, további cellák úton
Salzgitterben elsőként egy NMC-cellát kezdtek gyártani, amelyet a PowerCo a „tömegpiaci szegmens egyik legerősebb akkumulátorcellájaként” jellemez. Az energiasűrűség nagyjából tíz százalékkal magasabb lehet a jelenleg használt NMC-cellákhoz képest, miközben a kialakítást kifejezetten a Volkswagen közelgő elektromos modelljeinek Cell-to-Pack koncepciójához optimalizálták. A vállalat jelezte, hogy LFP-technológiás egységes cellák is érkeznek, de ezekről egyelőre nem közöltek részleteket.
Külső beszállítókra is szükség lesz
Még a salzgitteri, a spanyol és a kanadai üzem együtt sem lesz elegendő ahhoz, hogy a Volkswagen-csoport teljes mértékben saját gyártásból fedezze az egységes cellák iránti igényt. A PowerCo a szükséges mennyiség körülbelül felét állítja elő házon belül, a fennmaradó részt külső beszállítóktól szerzi be, akik szintén az egységes formátum szerint gyártanak.
Ezek közé tartozik a Gotion High-Tech, amelyben a Volkswagen részesedéssel rendelkezik. A Gotion már megkezdte saját egységes celláinak gyártását, egy LFP- és egy NMC-változattal, így az ellátási lánc nem válik egyforrásúvá, és a felfutási szakaszban sincs kockázat az ellátásban. A mostani bejelentés így valójában az első Európában gyártott egységes cellákra vonatkozik.
Erős üzenetek kifelé és befelé
„A salzgitteri PowerCo Gigagyár erős technológiai jelzést küld Európa számára, és sarokkövet jelent azon az úton, amelyen a globális autóipari technológiai vezetővé válás felé haladunk” – fogalmazott Oliver Blume, a Volkswagen-csoport vezérigazgatója. „Mi vagyunk az első európai autógyártó, amely saját akkumulátorcellák fejlesztésébe és gyártásába kezdett. Ez a lépés erősíti pozíciónkat és függetlenségünket a globális versenyben.”
Thomas Schmall technológiai igazgató szerint „a Salzgitterben készült egységes cella valódi technológiai ugrást jelent ügyfeleink számára”, míg Frank Blome, a PowerCo vezérigazgatója hangsúlyozta: „Röviden: szállítjuk az eredményeket.”
A megszólalások azért is különösen beszédesek, mert a Volkswagenen belül az utóbbi időben erősödött a kritika a saját akkumulátorcellás gyártással szemben, elsősorban a csökkenő nyereségek miatt. Éppen ezért a salzgitteri indulás nemcsak iparági, hanem belső stratégiai üzenetként is értelmezhető.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!













