A Nissan hivatalosan is elindította a harmadik generációs Leaf sorozatgyártását, amelyhez több mint 500 millió eurós beruházást hajtott végre az Egyesült Királyságban, a sunderlandi gyárban. Az ikonikus elektromos modell ezzel új korszakba lép: nemcsak technikailag, hanem koncepcióját tekintve is alapvetően megújult.
Teljes koncepcióváltás: kompaktból elektromos crossover
A harmadik generációs Leaf már nem a korábbi kompakt elektromos különlegesség továbbfejlesztése, hanem egy tömegtermelésre optimalizált elektromos crossover, amely a Nissan–Renault konszern CMF-EV platformjára épül. Az első, Koppenhágában megtett tesztkilométerek alapján már most egyértelművé vált, hogy az új Leaf jóval érettebb, kiforrottabb modell lett, tapasztalatainkat korábban részletesen is bemutattuk.
Az akkumulátor kapacitása immár eléri a 75 kWh-t, a modell pedig akár 150 kW-os DC gyorstöltést is támogat. Az alapváltozat ára várhatóan 37 ezer euró alatt marad, míg a nagyobb akkumulátorral szerelt kivitel 42 ezer euró alatti áron érkezhet az európai piacokra.

Több mint félmilliárd eurós beruházás Sunderlandben
A Leaf európai gyártása továbbra is a Nissan sunderlandi üzemében zajlik, ahogy az előző két generáció esetében is. A harmadik generáció érkezése azonban jelentős gyárátalakítással járt: a vállalat összesen 450 millió fontot, azaz jelenlegi árfolyamon több mint 510 millió eurót fektetett be a helyszínen.
Korábban a Leaf a belső égésű motoros Qashqai SUV-val közös gyártósoron készült, most azonban a Nissan közlése szerint átalakították a 2-es gyártósort, amely így először vált alkalmassá kizárólag elektromos járművek gyártására.
Új robotok, lézerhegesztés és színválaszték
Az új Leaf gyártásához a Nissan 137 új préselőszerszámot szerzett be, amelyekkel 42 különböző karosszériaelemetállítanak elő. A karosszériaüzemben 78 új, csúcstechnológiás robot állt munkába, köztük egy teljesen automatizált lézerhegesztő rendszer, amely 0,3 milliméteres pontosságot biztosít.

A fényezőüzemet is korszerűsítették, így az új Leaf már olyan árnyalatokban is elérhető lesz, mint az élénk Sukumo Blue vagy a legtöbb sajtófotón szereplő Luminous Teal türkiz. A logisztikát 475 vezető nélküli szállítórendszer segíti, amelyek közvetlenül a gyártósorra juttatják el az alkatrészeket.
Helyben összeszerelt akkumulátorok és új gigagyár
A sunderlandi üzemet egy új, teljesen automatizált akkumulátor-összeszerelő sorral is kibővítették. A Nissan tájékoztatása szerint a rendszer 56 másodperc alatt építi be az akkumulátort, amelyet 26 csavarral rögzítenek a járműben.
Az akkumulátor-ellátási lánc története a Leaf korábbi generációit idézi: a Nissan egykor saját cellagyárat működtetett a helyszínen, majd később értékesítette ezt az üzletágat. A vállalat utódja, az AESC UK Battery Manufacturing immár új tulajdonosi háttérrel új gigagyárat épített Sunderlandben, ahol többek között a harmadik generációs Leafhez is gyártanak akkumulátorcellákat.
Vezetői nyilatkozatok: mérföldkő az EV36Zero vízióban
„A mai nap emlékezetes, hiszen megkezdjük a Nissan Leaf harmadik generációjának gyártását az Egyesült Királyságban – annak az elektromos autónak a gyártását, amely mindent elindított” – mondta Massimiliano Messina, a Nissan AMIEO-régióért felelős elnöke. Hozzátette, hogy a Leaf kulcsszerepet játszik az EV36Zero vízióban, amely az elektromos járműgyártást, az akkumulátorgyártást és a megújuló energiát egyesíti.
Adam Pennick, a sunderlandi üzem gyártási alelnöke szerint a beruházás lehetővé teszi, hogy a gyár a Nissan jövőbeli elektromos modelljeinek egyik kulcsfontosságú európai központja legyen.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!













