Megmenekült a zwickaui VW-gyár? Fordulat az ID.3 és a Cupra Born sorsában

0

A 2024-ben megkötött úgynevezett „karácsonyi béke” megállapodás alapján a zwickaui elektromosautó-gyár jövője rendkívül szűkre szabott lett volna. A tervek szerint minden modell kikerült volna az üzemből az Audi Q4 e-tron kivételével, amelyet más gyártóhelyekre helyeztek volna át. Egy friss üzemi gyűlésen azonban a menedzsment váratlan bejelentést tett: a Cupra Born hosszú távon is Zwickauban marad, és a Volkswagen ID.3 gyártása is folytatódik, legalábbis egyelőre.

Szélesebb modellpaletta, kisebb kockázat

A döntés jelentősen javítja a VW Sachsen helyzetét, hiszen az üzem így jóval több modellt gyárthat, mint ahogyan azt legutóbb tervezték. Ennek különösen nagy súlya van annak fényében, hogy a 2024 végén megkötött kollektív szerződés több kedvezőtlen elemet tartalmazott. Eszerint az ID.3 és a Cupra Born 2026-ban, a modellfrissítésekkel együtt Wolfsburgba költözött volna, miközben az ID.4 gyártását Emdenbe koncentrálták volna, az ID.5-öt pedig teljesen kivezették volna.

Ezekkel a lépésekkel Zwickauban gyakorlatilag csak az Audi Q4 e-tron és Sportback változata maradt volna, ami egy alulhasznált üzem esetében már a leépülés előszobáját jelentette. Bár szó volt egy akkumulátor-újrahasznosítási kompetenciaközpont létrehozásáról is, ez önmagában nem pótolta volna négy modell kiesését.

Mit változtat most a Volkswagen?

Az üzem évfordulóján tartott dolgozói rendezvényen derült ki, hogy a 2024 végén meghozott döntések nem valósulnak meg teljes egészében. A Cupra Born továbbra is kizárólag Zwickauban készül majd, míg az ID.3 gyártása a tervezettnél tovább marad Szászországban. A Cupra wolfsburgi áthelyezését teljes egészében törölték, az ID.3 esetében pedig legalább elhalasztották a költözést.

Érdekesség, hogy a Volkswagen Sachsen hivatalos közleménye továbbra is azt hangsúlyozza, hogyhosszú távon a modellek más gyártóhelyekre kerülnek át, vagyis a részleges visszalépést egyelőre nem kommunikálták nyíltan.

ID.3: maradás, majd fokozatos kivonulás

Sajtóértesülések szerint a háttérben frissített volumentervek és új modellmegosztás áll, amely Németország két legnagyobb üzemét, Zwickaut és Wolfsburgot érinti. Egy belső dokumentum alapján az ID.3 PA modellfrissítés 2026 nyarán még Zwickauban kerül piacra, 2027-től azonban már Wolfsburg is bekapcsolódik a gyártásba. Az állítólag 2027 tavaszára érkező ID.3 GTI viszont kizárólag Wolfsburgban készül majd.

A teljes ID.3-gyártás a jelenlegi tervek szerint 2028-tól kerülne át végleg Wolfsburgba, mivel a 2019 óta futó modell a frissítések ellenére is egyre inkább elavultnak számít.

Mi vár a zwickaui dolgozókra?

A zwickaui üzem éves kapacitása jelenleg 300 ezer elektromos autó, de a változások így sem maradnak el. Amikor az ID.3 gyártása teljesen megszűnik a telephelyen, az üzem két gyártósorról egyre áll át, és a Cupra Born valamint az Audi Q4 e-tron egy csarnokban készül majd. A korábbi tervek 2030-ig 170 ezer darabos kapacitáscsökkentéssel számoltak, de egyelőre nem világos, hogy ez továbbra is érvényben marad-e.

Újabb kérdőjel: az Audi Q4 e-tron jövője

A Volkswagen Csoport lezárta a következő öt évre szóló tervezési ciklusát, ám az eredményeket még nem hozta nyilvánosságra. Addig is újabb pletyka tartja izgalomban a piacot: felmerült az Audi Q4 e-tron amerikai gyártásának lehetősége. Ha ez megvalósulna, Zwickau ismét csak egyetlen modellnek adhatna otthont – igaz, nem annak, amelyet eredetileg elképzeltek.

Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!

Kovács Kata
Szeretem az elektromos autókat és a modern technológiát!