Forradalmi lépés a BMW-től: így hasznosítják újra az elektromos autók akkumulátorait

0

A BMW hivatalosan is megkezdte az alsó-bajorországi Salchingban található Akkumulátorcellák Újrahasznosítási Kompetenciaközpont (CRCC) működését, amelyben a vállalat az Encoryval közösen egy teljesen új szemléletű, úgynevezett közvetlen akkumulátor-újrahasznosítási technológiát alkalmaz. A megoldás célja, hogy az elektromos autók akkumulátoraiban található értékes nyersanyagokat lényegesen kisebb energiaigénnyel és alacsonyabb CO₂-kibocsátással nyerjék vissza.

Mi az a közvetlen akkumulátor-újrahasznosítás, és miért különleges?

A salchingi üzemben alkalmazott közvetlen újrahasznosítás kizárólag mechanikai eljárás, amely nem használ sem kémiai, sem hőkezelési folyamatokat. Ez alapvetően eltér a hagyományos akkumulátor-újrahasznosítástól, ahol az akkumulátorcellákat először felaprítják, majd beolvasztják vagy vegyi anyagok segítségével bontják vissza eredeti nyersanyagaikra. Ezek a módszerek ugyan lehetővé teszik új akkumulátor-alapanyagok előállítását, de jelentős energiafelhasználással és környezeti terheléssel járnak.

A BMW és az Encory által alkalmazott technológia ezzel szemben nem bontja vissza teljesen az anyagokat, hanem a katód- és anódanyagokat választja szét. Az így keletkező anyagkeverékekből közvetlenül új katódok gyárthatók, ami több gyártási lépést és energiaigényes folyamatot is kiiktat.

Van korlátja, de így is komoly előrelépés

A közvetlen akkumulátor-újrahasznosítás egyik sajátossága, hogy szorosan kötődik az adott cellakémiához. Ez azt jelenti, hogy például egy NMC532 összetételű akkumulátor nem alakítható át egy modernebb NMC811 cellává. Ennek ellenére a BMW szerint a nagyobb energiasűrűségű, fejlettebb akkumulátorcellák esetében ez a technológia továbbra is rendkívül ígéretes, különösen ipari léptékben alkalmazva.

Fokozatos felfuttatás és házon belüli feldolgozás

A BMW tájékoztatása szerint a salchingi CRCC-ben a közvetlen újrahasznosítást lépcsőzetesen vezetik be és skálázzák fel, így a teljes kapacitás elérését követően évente közepes, kétszámjegyű tonnamennyiségben dolgozhatnak fel akkumulátorcellákból származó anyagokat. A visszanyert nyersanyagokat a vállalat saját parsdorfi Akkumulátorcellagyártási Kompetenciaközpontjában (CMCC) használja fel, egy kísérleti gyártósoron.

A BMW azt sem zárja ki, hogy a jövőben külső cellagyártók számára is elérhetővé teszi a közvetlen újrahasznosítás alkalmazását a sorozatgyártásban.

Fenntartható üzem és teljes BMW-tulajdonú technológia

A salchingi központ egy meglévő csarnokban kapott helyet, ahol mintegy 2100 négyzetméternyi gyártási és raktárterület, valamint közel 350 négyzetméternyi iroda- és pihenőhelyiség áll rendelkezésre. A fenntarthatóság jegyében az épület tetejére napelemes rendszereket is telepítettek. A létesítményt hivatalosan az Encory GmbH üzemelteti, amely a BMW Group és az Interzero Group közös vállalata, ugyanakkor a BMW hangsúlyozza, hogy az újrahasznosítási eljáráshoz kapcsolódó szellemi tulajdon teljes egészében a BMW Groupé.

„A közvetlen újrahasznosítási eljárásunkkal az iparág élvonalában járunk” – mondta Markus Fallböhmer, a BMW AG akkumulátorgyártásért felelős alelnöke. „Ez a technológia óriási potenciált rejt magában az akkumulátorcellák gyártásának további optimalizálására.”

Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!

Kovács Kata
Szeretem az elektromos autókat és a modern technológiát!