Októberben 10 852 elektromos autót helyeztek forgalomba Norvégiában, ami ugyan 22 százalékos csökkenés szeptemberhez képest, mégis elképesztő arányt mutat: az új autók 97,4 százaléka villanyautó volt. Ez enyhe visszaesés az előző évhez képest, de az ország továbbra is példátlan mértékben elektrifikált. A Norvég Útinformációs Tanács (OFV) szerint az év végéhez közeledve még várható egy évzáró fellendülés, mivel sokan előrehozzák vásárlásukat az adóváltozások előtt.
A norvég autópiac stabilan növekszik
A teljes norvég autópiac 2025 első tíz hónapjában 124 463 új autót regisztrált, ami 20,4 százalékos növekedést jelent 2024-hez képest. Ezek közül 118 460 teljesen elektromos jármű volt. A tölthető hibrid autók 2198 darabbal és 1,8 százalékos részesedéssel a második helyen állnak. Az OFV kiemelte, hogy Norvégia továbbra is a világ vezető országa az autópiac villamosításában, és a 95,2 százalékos éves elektromosautó-arány minden korábbi rekordot felülmúl.
Adóváltozás hozhat év végi eladási hullámot
Az OFV igazgatója, Geir Inge Stokke szerint az új áfa-szabályok 2026-os bevezetése miatt sok norvég előrehozhatja autóvásárlását. „Sokan valószínűleg még idén megveszik új autójukat, hogy kihasználják az áfa-mentességet” – mondta Stokke, aki szerint ez év végi keresletnövekedést okozhat.
Volkswagen vezet, Tesla gyengébb hónapot zárt
A Volkswagen volt a legnépszerűbb márka októberben 1565 új elektromos autóval, megelőzve a Volvót (1165) és a BMW-t (960). A Tesla viszont csak 671 új regisztrációt ért el, mivel a gyártó negyedéves ciklusban szállítja járműveit Európába. Ezért a Model Y eladásai októberben alacsonyabbak voltak, bár a modell így is Norvégia legnépszerűbb autója maradt 592 példánnyal.
A Model Y még mindig a csúcson
Októberben a Tesla Model Y 592 darabbal az első helyen végzett, éppen a Volvo EX40 (586) és a Volkswagen ID.7 (585) előtt – mindhárom modell 5,3 százalékos piaci részesedést ért el. Ez jelentős visszaesés a szeptemberi 4132 Model Y-hoz képest, amikor a Tesla 28,8 százalékos piaci részesedést szerzett. A Volkswagen ID.4 (456), Volvo EX30 (436), BYD Sealion 07 (371) és Xpeng G6 (332) szintén jól teljesítettek, a Škoda Elroq, Ford Explorer és BMW i4 pedig a középmezőnyt erősítették.
Stokke szerint „az új modellek gyorsan vetik meg a lábukat, a verseny pedig egyre szorosabb, ami azt mutatja, hogy a norvég elektromosautó-piac érett szakaszába lépett.”
A haszonjárművek is villamosodnak
Nemcsak a személyautók, hanem a kishaszonjárművek piaca is gyorsan változik. Októberben 2713 új furgon került forgalomba, ezek 45,9 százaléka elektromos volt. Az év eddigi részében ez az arány 44,8 százalék, míg tavaly ilyenkor csak 28,7 százalék volt. Stokke szerint a furgonok villamosítása folyamatos, de a vállalatok egy része még mindig anyagi nehézségekkel küzd. „A stabil szabályozási környezet és a kiszámítható ösztönzők kulcsfontosságúak a további fejlődéshez” – tette hozzá.
Bár az októberi adatok kisebb visszaesést mutatnak, Norvégia továbbra is a világ elektromosautó-piacának zászlóshajója. Az év végi áfa-mentességi roham akár új rekordokat is hozhat, különösen, ha a vásárlók az utolsó hónapokra időzítik döntéseiket. Egy biztos: a norvég autópiac jövője továbbra is elektromos.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!













