Brutális erővel készülnek az új elektromos Cuprák és Volkswagenek

0

Seat hivatalosan is átadta legújabb, PXL névre keresztelt présgépét a spanyolországi Martorell gyárban, amely a vállalat legfontosabb üzemének számít. A hatalmas berendezést jelenleg a már futó modellek karosszériaelemeinek préselésére használják, de 2026-tól a Cupra Raval és a Volkswagen ID. Polo (korábban ID.2) modelljeinek alkatrészeit is ez a gép fogja előállítani.

Négy millió karosszériaelem évente

hat présből álló PXL sajtolósor éves kapacitása eléri a 4 millió karosszériaelemet, így a Martorell-gyár kulcsszerepet kap az új, városi elektromos autók gyártásában. A Seat közlése szerint a berendezés 40 hónapnyi fejlesztés és építés után vált teljesen működőképessé, ami jelentős mérnöki és koordinációs kihívást jelentett.

A vállalat komoly beruházásokat hajtott végre a gyárban: új akkumulátor-összeszerelő üzem is épült közvetlenül a járműgyártó sor mellett, valamint modernizálták a gyártóberendezéseket, folyamatokat és dolgozói képzéseket.

A hatékonyság új szintje: 15 ütem percenként

A Seat és Cupra gyártásfejlesztési vezetője, Alicia Molina kiemelte, hogy a 15 ütem/perces teljesítmény révén rövidebb idő alatt több alkatrész készülhet el, maximális hatékonysággal. A szerszámcserék ideje is drasztikusan lecsökkent: a gép akár napi 15-ször is átalakítható, a cserék pedig mindössze öt percet vesznek igénybe a teljesen automatizált rendszernek köszönhetően.

A martorelli üzem vezetője, José Arreche elmondta: „A folyamat teljes automatizálásával sikerült elérnünk, hogy a szerszámcserék mindössze öt percet vegyenek igénybe, az egyik gyártási sorozat utolsó darabjának befejezése és a következő első elemének elkészítése között.”

Adatalapú gyártás és előrejelzés

Minden egyes préselés során mintegy 3000 adatpontot rögzítenek, amelyeket a jövőben folyamatoptimalizálásra és előrejelzésekre fognak használni. Bár az adatfeldolgozó rendszerek még fejlesztés alatt állnak, a cél egy intelligens, önoptimalizáló gyártási környezet kialakítása.

Ipari monstrum 81 000 kN nyomóerővel

A Seat a PXL présgépet „ipari mesterműnek” nevezte. A gép működéséhez szükséges 81 000 kN nyomóerő miatt 9 méter mély gödörbe és 20 méter mély vasbeton alapokra építették, ami egy hétemeletes épület magasságának felel meg. A fejlesztés és kivitelezés 40 hónapig tartott, és rendkívül precíz mérnöki munkát igényelt.

Minden készen áll az elektromos korszakra

A Cupra Raval és a Volkswagen ID. Polo gyártása is Martorellben zajlik majd. A Cupra Raval prototípusát már bemutatták az IAA Mobility kiállításon, míg a Volkswagen a koncepcióváltozatot prezentálta. A gyárban hónapok óta zajlanak az előkészületek: az év elején a Seat Ibiza és Arona gyártását áthelyezték a 3-as gyártósorra, hogy az 1-es vonalat az elektromos modellek számára alakíthassák át.

Az előszériás gyártás már idén megkezdődik, míg a teljes sorozatgyártás 2026-ban indul. A PXL prés segítségévelmájusban már elkészültek az első tesztdarabok is, amelyek mostanra a sorozatgyártású autókban is megtalálhatók.

A Seat Martorell teljes erővel halad az elektromos jövő felé

A Seat martorelli gyára mára a Volkswagen-csoport egyik legfontosabb elektromos központjává vált. Az új PXL présgép beüzemelésével és az akkumulátor-összeszerelés elindításával a vállalat minden eddiginél közelebb került az elektromos átállás teljes megvalósításához.

Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!

Kovács Kata
Szeretem az elektromos autókat és a modern technológiát!