Az Nvidia, az Uber és a Stellantis közösen indítja be a robotaxi-korszakot

0

Az elmúlt héten felröppentek a hírek, hogy az Nvidia önálló robotaxi-projektet indít. Mostanra viszont kiderült, hogy a chipóriás nem egyedül lép színre, hanem az Uberrel és a Stellantisszal szövetkezve dolgozik a 4-es szintű autonóm járművek bevezetésén.
Ezzel párhuzamosan a Mercedes-Benz és a Lucid Motors is bejelentette, hogy az Nvidia technológiájára építi saját fejlesztéseit, így a 4-es szintű önvezetés hamarosan a prémium modellekben is megjelenhet.

Többlépcsős partnerség: az Uber, a Stellantis és az Nvidia együtt tervezik az autonóm jövőt

Az Nvidia–Uber–Stellantis együttműködés több lépcsőben valósul meg. Az Uber 2027-ben kezdi meg autonóm flottájának globális bővítését, célként tűzve ki 100 ezer önvezető jármű forgalomba állítását világszerte. Ezek a járművek az Nvidia Cosmos platformra épülnek, amely az AI-alapú központi vezérlést és adatfeldolgozást biztosítja. A Foxconn szintén részt vesz a projektben, az elektronikai integráció és gyártástechnológia területén.

A cél, hogy 4-es szintű autonóm járművek készüljenek, amelyek vezető nélkül képesek közlekedni meghatározott városi zónákban.
A Stellantis biztosítja a járműfejlesztési és gyártási hátteret, az Nvidia a mesterséges intelligencia és szoftverplatformot, az Uber pedig a szolgáltatási hálózatot.

Stellantis: 5000 önvezető autóval bővül az Uber-flotta 2028-tól

A megállapodás részeként a Stellantis lesz az egyik első autógyártó, amely legalább 5000 darab önvezető járművetszállít az Uber számára 2028-tól. Ezek az autók az Nvidia Drive rendszerét használják majd, és a Stellantis STLA Small (kompakt SUV-khez) és K0(kisbuszokhoz) platformjaira épülnek.

A kiszivárgott koncepciófotók alapján az Uber robotaxi-flottájában kisebb SUV-modellek, mint a Jeep Avenger vagy a Peugeot e-2008, valamint furgonok, például a Peugeot e-Traveller, is szerepet kapnak. A K0 platform a Stellantis Pony.ai-val közös önvezető projektjében is kulcsszerepet játszhat.

Antonio Filosa, a Stellantis vezérigazgatója hangsúlyozta: „Az autonóm mobilitás új, megfizethetőbb közlekedési lehetőségeket nyit meg az ügyfelek előtt. AI-kompatibilis platformokat fejlesztettünk, és piacvezető partnerekkel dolgozunk együtt, hogy intelligens, biztonságos és hatékony megoldásokat kínáljunk.”

A partnerségben az Uber üzemelteti majd a teljes robotaxi-flottát, beleértve a távoli karbantartást, töltést, szervizelést és ügyfélszolgálatot is.

Jensen Huang, az Nvidia vezérigazgatója így fogalmazott: „A robotaxik a globális mobilitási átalakulás kezdetét jelentik — biztonságosabbá, tisztábbá és hatékonyabbá téve a közlekedést. Ami korábban tudományos fantasztikum volt, az most valósággá válik.”

Mercedes-Benz: 4-es szintű autonóm S-osztály érkezik

Az Nvidia és a Mercedes-Benz együttműködése független az Uber-projekttől, ám célja hasonló: a 4-es szintű önvezetés megvalósítása a prémium szegmensben. A Mercedes a Drive AGX Hyperion platformot és saját MB.OS operációs rendszerét kombinálja, hogy a következő generációs S-osztály modellek önvezető sofőrszolgáltatással működhessenek.

A német márka jelenleg az egyetlen autógyártó, amely 3-as szintű (magasan automatizált) rendszert kínál Németországban és az USA-ban. A következő lépés a teljesen automatizált, 4-es szintű vezetés, ahol az autó már emberi beavatkozás nélkül képes közlekedni adott feltételek között.

Lucid Motors: önvezető luxusvillanyautók Nvidia-alapon

Lucid Motors a kaliforniai elektromosautó-gyártók élvonalából érkezik, és szintén az Nvidia Drive Hyperionplatformját használja.
Céljuk, hogy a világ első olyan márkája legyen, amely magánvásárlók számára is elérhető 4-es szintű önvezető autókat kínál.

Marc Winterhoff, a Lucid megbízott vezérigazgatója szerint: „A legfejlettebb mesterséges intelligenciát ötvözzük a Lucid mérnöki kiválóságával, hogy a legintelligensebb és legbiztonságosabb önvezető autókat építsük.”

A Lucid új modelljei kamerák, radarok és lidar szenzorok kombinációjára építenek, két Nvidia Drive AGX Thor számítógéppel és a DriveOS operációs rendszerrel, ami a biztonságos és tanúsított autonóm működést garantálja.

Nvidia: nem robotaxi-szolgáltató, hanem technológiai kulcsszereplő

Bár sokan azt hitték, hogy az Nvidia saját robotaxi-flottát indít, a valóságban a vállalat inkább technológiai háttérszereplőként gyorsítja fel az autonóm közlekedés fejlődését. A Stellantis–Uber–Nvidia szövetség így a jövő mobilitásának egyik legfontosabb mérföldköve, amely megalapozza az autonóm közlekedés új korszakát.

Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!

Kovács Kata
Szeretem az elektromos autókat és a modern technológiát!