Kia EV3: Európában tesztelik a cellaszintű akkumulátor-útlevelet

0

Kia Europe megkezdte az első nyilvános tesztet a cellaszintű akkumulátor-útlevél bevezetésére, amellyel új korszak nyílhat az elektromos járművek átláthatóságában és fenntarthatóságában. A kísérleti projekt részeként egy Koreában gyártott Kia EV3 érkezett Németországba, amelyet a Dukosi fejlett cellamonitorozó rendszerével szereltek fel. Ez a technológia lehetővé teszi, hogy az autó valós időben gyűjtse és továbbítsa az egyes akkumulátorcellák adatait, amelyek automatikusan feltöltődnek a digitális akkumulátor-útlevélbe.

A Kia új szintre emelné az akkumulátorok átláthatóságát

A Kia már dolgozik saját akkumulátor-útlevél-szolgáltatásán, és ehhez létrehozott egy belső fejlesztői szervezetet, amely az autóipar, az energiatárolás és az újrahasznosítás szakértőit egyesíti. A cél, hogy a rendszer túlmutasson a jogszabályi előírásokon: az alapinformációk mellett biztonsági adatokat is tartalmaz majd. A dél-koreai gyártó szerint a szolgáltatás 2027 februárjáig minden Európában értékesített elektromos és hibrid modellnél elérhető lesz.

Uniós szabályozás és határidők

Az Európai Unió 2023 augusztusában elfogadott akkumulátorpiaci rendelete 2027-től kötelezővé teszi a digitális akkumulátor-útlevelet. A jogszabály kimondja, hogy minden akkumulátorhoz tartoznia kell egy elektronikus dokumentumnak és QR-kódnak, amely tartalmazza a felhasznált anyagok arányát, az újrahasznosítási adatokat, valamint az élettartam-információkat. A címkézési kötelezettség 2026-ban, az útlevélrendszer pedig 2027-ben lép életbe.

Valós idejű diagnosztika és hosszabb akkumulátor-élettartam

A digitális útlevél egyik legnagyobb előnye, hogy valós időben követhető az akkumulátor állapota (State of Health – SoH). Ez nemcsak a gyors diagnosztikát és az élettartam meghosszabbítását segíti elő, hanem a használt elektromos autók piacán is növeli a bizalmat. A járműtulajdonosok így átlátható információkhoz jutnak az akkumulátor teljes életciklusáról, ami értéknövelő tényező lehet az eladásnál.

Marc Hedrich, a Kia Europe elnök-vezérigazgatója szerint: „A Kia célja, hogy új szintre emelje az ügyfelek számára az akkumulátorok átláthatóságát és teljesítményét. A cellaszintű akkumulátor-útlevelek tesztelése révén pontos képet kapunk arról, milyen előnyöket tudunk biztosítani ügyfeleinknek.”

Az EV3 kulcsszerepe a tesztben

Kia EV3 a kísérlet központi eleme. A Dukosi cellaszintű rendszer minden cella adatait külön-külön továbbítja, és ezek az információk valós időben megjelennek az autó infotainment kijelzőjén. A javításokat és karbantartásokat követően a rendszer automatikusan frissül, így a felhasználók, szerelők és hatóságok mindig naprakész adatokhozjuthatnak.

A teszt során a holland TNO kutatóintézet, a Delft Műszaki Egyetem és a Hyundai Motor Group is együttműködött a Kia-val. Az adatokat egy megosztási platformon keresztül értékelték, amely a jövőben akár más márkákkal és iparágakkal is kompatibilis lehet.

Célzott cellacsere és fenntartható második élet

A kísérlet egyik legfontosabb hozadéka a célzott cellacsere lehetősége, vagyis a jövőben nem kell egész akkumulátormodulokat kicserélni, ha csak néhány cella hibás. Ez jelentős költségmegtakarítást jelenthet, különösen a használt elektromos járművek tulajdonosai számára.

Amikor az akkumulátor már nem alkalmas autós használatra, új életet kezdhet például energiatároló rendszerekben vagy kisebb elektromos járművekben, mielőtt végül újrahasznosításra kerül. A digitális akkumulátor-útlevél ebben is kulcsfontosságú: rögzíti az újrahasznosított alapanyagok arányát, a második életciklus adatait, és biztosítja a nyersanyagok fenntartható körforgását.

Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!

Kovács Kata
Szeretem az elektromos autókat és a modern technológiát!