Megfizethető elektromos pickupot dob piacra a Ford

0

Ford új korszakba lép az elektromos járművek világában: teljesen új, megfizethető EV-sorozaton dolgozik, amelynek első tagja egy kb. 30 000 dolláros elektromos pickup lesz. Jim Farley, a vállalat vezérigazgatója szerint azonban a jármű „valójában nem is pickup” – hanem valami egészen új.

Farley augusztus 11-én, Kentuckyban tartott eseményén bejelentette, hogy ezzel lezárul a „félresikerült kísérletek” kora, amikor a detroiti gyártók megfizethető villanyautókkal próbálkoztak. A Ford most radikálisan új alapokra helyezi az elektromos fejlesztést, és megalkotta a Ford Universal EV Platformot, amely áttörést hozhat az elérhető árú elektromos járművek gyártásában.

Henry Ford szellemében – az „univerzális autó” visszatér

Dearbornban működő autógyártó célja, hogy drasztikusan csökkentse a gyártási költségeket, miközben egyszerűbb, hatékonyabb konstrukciót kínál – hasonlóan Henry Ford eredeti „univerzális autó” koncepciójához.

Az első modell egy közepes méretű, négyajtós elektromos pickup lesz, amelyet 2027-ben mutatnak be, és ugyanebben az évben megkezdődik a gyártása a Louisville Assembly Complexben. Az induló ár kb. 30 000 dollár lesz, ami drasztikusan alacsonyabb, mint a jelenlegi EV-ké. Farley szerint az új modell „új sziluettet” kap, ami merőben új formanyelvet jelent majd a Ford kínálatában.

Nagyobb, mint a RAV4 – mégis olcsóbb

A Ford állítása szerint az új elektromos jármű tágasabb lesz, mint a Toyota RAV4, az USA jelenlegi legnépszerűbb autója. A modell első csomagtérrel (Frunk) és platóval is rendelkezik majd – vagyis praktikum és funkcionalitás terén is komoly előrelépést hoz.

Mustang-szintű gyorsulás és digitális élmény

Farley külön kiemelte, hogy az új elektromos Ford „nagyon gyors” lesz: 0–60 mph (96 km/h) között 4,5 másodperc alatt gyorsul, vagyis a Mustang EcoBoost teljesítményét kínálja majd. A hátsókerék-hajtás, a könnyű szerkezet és az új szoftverarchitektúra garantálja a sportos vezetési élményt.

Továbbá a vezérigazgató azt is elárulta, hogy az autó „olyan digitális élményt kínál majd, amilyet még Kínában sem látott senki” – ez utalhat egy mesterséges intelligencián alapuló infotainment rendszerre is.

A Ford az alacsony ár elérését a lítium-vas-foszfát (LFP) akkumulátorokra alapozza, amelyek költséghatékonyabbak és tartósabbak a nikkel-mangán-kobalt celláknál. Ezeket Michiganben gyártják majd, a kínai CATL licencelt technológiájával. Ez a megoldás jelentősen csökkenti az előállítási költségeket, miközben megbízhatóbb akkumulátor-élettartamot biztosít.

Új Ranchero? Egy ikon visszatérhet

A vállalat egyelőre nem árulta el a modell nevét, de felmerült a „Ranchero” név is, amelyet a Ford nemrég levédetett az Egyesült Államok Szabadalmi és Védjegyhivatalánál.

A ’60-as–’70-es évek Ranchero szlogenje így szólt: „More than a Car, More than a Truck” – vagyis „Több mint autó, több mint teherautó”. Ez alapján könnyen elképzelhető, hogy az új modell egy pickup és kupé közötti, crossover-szerű formát kap majd.

Ford kontra Tesla és BYD – új árháború jön

A Ford az új modellel a Tesla és a BYD olcsó elektromos autóival kíván versenyezni. Ha a vállalat valóban tartani tudja a 30 000 dolláros árat, az új modell áttörést hozhat az elektromos járművek tömeges elterjedésében. Ez a lépés visszahozhatja a Fordot a megfizethető mobilitás élvonalába – pontosan úgy, ahogy Henry Ford több mint száz éve megálmodta.

Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!

Kovács Kata
Szeretem az elektromos autókat és a modern technológiát!