A Porsche hivatalosan is bejelentette, hogy a következő nagy SUV-modelljét nem elektromos hajtással, hanem belső égésű motorral dobja piacra. Ez a döntés egyben megerősíti a márka stratégiai irányváltását: a stuttgarti gyártó a jövőben sokkal nagyobb hangsúlyt helyez a benzines és plug-in hibrid modellekre, mint azt korábban tervezték.
A Porsche stratégiaváltásának súlya
A vállalat már hónapok óta jelezte, hogy mérsékli elektromosautó-fejlesztési terveit, de most derült ki igazán, mennyire komoly ez a fordulat. A gyártó közölte, hogy a termékstratégia átalakításának „utolsó lépése” a belső égésű zászlóshajó modellek előtérbe helyezése. Ez azt jelenti, hogy a Panamera, a Cayenne és a legendás 911 a 2030-as években is elérhető lesz benzines formában, új generációkkal.
A K1 SUV-ból benzinmotoros modell lett
A legnagyobb változás a K1 kódnevű hétüléses SUV körül történt, amelyet eredetileg tisztán elektromosként terveztek. A Porsche most kimondta: a modell „kezdetben kizárólag belső égésű és plug-in hibrid hajtással” kerül piacra. Vagyis az új villany-SUV helyett egy új benzines SUV érkezik. A lipcsei gyárban már átalakítások is zajlanak a sorozat gyártásához.
Elektromos modellek maradnak, de később
A Porsche ígéri, hogy megtartja és frissíti jelenlegi villanyautó-kínálatát: a Taycan, a Macan elektromos változata, az érkező elektromos Cayenne és a 718-as sportmodellek továbbra is elérhetők lesznek. Az új, kifejezetten a 2030-as évekre szánt elektromos platform azonban csúszik, és csak a Volkswagen-csoport más márkáival közösen, újratervezve jelenik majd meg.
A döntés háttere: lassuló kereslet és nyereségesség
A Porsche hivatalos indoklása szerint a változás oka az, hogy a prémiumszegmensben lassul az elektromos autók iránti kereslet. Rövid és középtávon a gyártó inkább a belső égésű és a plug-in hibrid hajtásokra épít, mivel ezek javítják a nyereségességet. Oliver Blume vezérigazgató hangsúlyozta, hogy a vegyes portfólió – benzin, hibrid és elektromos – erősíti a rugalmasságot és az üzleti stabilitást.
Komoly pénzügyi áldozatok
A stratégia azonban jelentős költségekkel jár. A Porsche már korábban 800 millió eurót különített el akkumulátoros üzletágának átalakítására, most pedig akár 1,8 milliárd eurós extra terhet jelent az új elektromos platform halasztása. Ez miatt a 2025-ös előrejelzéseket is módosítani kellett:
- az árbevétel továbbra is 37–38 milliárd euróra várható,
- az üzemi nyereséghányad viszont 2 százalékra csökken, az eddigi 5–7 helyett,
- az EBITDA-marzsa pedig 10,5–12,5 százalékra mérséklődik, szemben a korábban jelzett 14,5–16,5 százalékkal.
A Porsche ugyanakkor kitart amellett, hogy az elektromos modellek aránya 20–22 százalék körül marad a kiszállításokban.
Hosszú távú célok
Jürgen Breckner, a Porsche új pénzügyi igazgatója szerint ezek a lépések rövid távon rontják a pénzügyi eredményeket, de hosszú távon a márka sikerét szolgálják: „Tisztában vagyunk vele, hogy ezek a stratégiai befektetések rövid távon rontják a pénzügyi eredményeinket – de elengedhetetlenek. Ezek az intézkedések tovább erősítik a márkánk identitását, kívánatosabbá teszik a termékeinket, és növelik az ellenállóképességünket.”
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!