Ford válság Kölnben: az Explorer és a Capri sem hozza a számokat

0

Ford komoly döntést hozott Németországban: 2026 januárjától egyműszakos munkarendre vált kölni gyárában, ami akár 1000 munkahely megszűnését is jelentheti. A lépés hátterében az áll, hogy az elektromos autók iránti kereslet Európában gyengélkedik, és ez különösen érzékenyen érinti az amerikai gyártót.

Explorer és Capri: kulcsmodellek bajban

A kölni üzem jelenleg a Volkswagen MEB-platformjára épülő Ford Explorer és Ford Capri elektromos modelleket gyártja. Ezek lettek volna a márka zászlóshajói Európában, miután a Fiesta gyártását teljesen leállították. A gyár tehát teljes mértékben az elektromos jövőre állt át, ám a piacon már most is több MEB-alapú SUV található, és a Volkswagen-csoport jobb költségpozícióval, nagyobb darabszámokkal és erősebb piaci jelenléttel bír. Így a Ford nehezen tud kitűnni a versenyben.

A kapacitás és a valóság között óriási a különbség

A kölni gyár évi 250 ezer autó előállítására képes, ezt azonban az Explorer és Capri eladásai nem töltik ki. A kereslet elmarad a várttól, emiatt a kétműszakos gyártás fenntartása gazdaságtalanná vált. A Ford önkéntes távozásokkal és végkielégítésekkel tervezné a leépítést, de a pontos részletek még nem ismertek. Továbbra is kérdés, hogy mi lesz a gyár akkumulátor-összeszerelő részlegének sorsa, ahol háromféle (52, 77 és 79 kWh) akkucsomag készül.

Nem az első leépítés

A mostani döntés nem előzmény nélküli. Kevesebb mint egy éve a Ford már jelezte, hogy 2027-ig 4000 munkahelyet számol fel Európában, ebből 2900-at Németországban. Akkoriban a kölni gyárban rövidített munkaidőt vezettek be, jelezve, hogy a villanyautós átállás sokkal nehezebben halad a vártnál.

Stratégiai irányváltás

A Ford stratégiájában egyébként is érzékelhető a változás. Tavaly augusztusban közölték, hogy a tisztán elektromos autók fejlesztésére szánt beruházások arányát 40-ről 30 százalékra csökkentik, miközben nagyobb hangsúlyt kapnak a hibridek. Ugyanakkor a vállalat továbbra is számol a kölni központtal: 2023-ban 2 milliárd dollárt fordítottak az üzem átalakítására, idén márciusban pedig akár 4,4 milliárd eurós tőkeinjekciót is kilátásba helyeztek a német leányvállalat megsegítésére.

Kérdéses a Volkswagen-partnerség jövője

Nem világos ugyanakkor, hogy mindez hogyan érinti a Volkswagen-nel való együttműködést, amely a MEB-platformot biztosítja a Ford elektromos modelljeihez. Ez azt is jelenti, hogy a kérdés nemcsak a munkahelyek sorsa, hanem a Ford hosszú távú piaci jövője Európában.

Gyenge piaci teljesítmény

A számok is egyértelműek: a Ford európai piaci részesedése mindössze 3,3 százalék, és 2025 első hét hónapjában az értékesítések csupán 0,7 százalékkal nőttek. Ez éles kontrasztban áll a Volkswagen, a Tesla és a dinamikusan terjeszkedő kínai márkák teljesítményével. Úgy tűnik, miközben más gyártók profitálnak az elektromos átállásból, a Ford továbbra sem találta meg a siker receptjét.

Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!

Kovács Kata
Szeretem az elektromos autókat és a modern technológiát!