A BYD új szintre lépett globális terjeszkedésében, ugyanis elindította a Thaiföldön gyártott elektromos autók exportját Európába. Az első modell, amely hajóra került, a BYD Dolphin, amelyet a Volkswagen ID.3 közvetlen riválisának szánnak az európai piacon.
959 Dolphin indult útnak Európába
Az első szállítmányban összesen 959 Dolphin indult el Németországba, Belgiumba és Hollandiába a BYD hetedik saját autószállító hajóján, a Zhengzhou fedélzetén. A Németországba tartó szállítmány várhatóan 35 nap alatt érkezik meg.
Eddig a thaiföldi gyár csak jobb kormányos modelleket szerelt össze a helyi és délkelet-ázsiai piacra. Most azonban a balkormányos kivitelek gyártása is megkezdődött, amivel a gyár globális szerepe jelentősen nőtt. Ez a rugalmasság javíthatja a kapacitáskihasználtságot is, amely jelenleg még 50 százalék alatt van.
Thaiföldi gyár kapacitása és termelése
A 2024-ben megnyitott üzemben évente 150 ezer jármű gyártására van kapacitás. Az első itt készült modell a Dolphin volt, de azóta az Atto 3 elektromos SUV és a Seal elektromos szedán is gyártósorra került. Ennek ellenére a jelenlegi termelés havi 5000 darab körül mozog, ami évi 60 ezres szintnek felel meg. A nagyobb kibocsátás nemcsak a nyereségesség szempontjából kulcsfontosságú, hanem azért is, mert a BYD-nek teljesítenie kell a thaiföldi EV 3.0 program előírásait.
EV 3.0 program és a támogatások
A program idén december 31-ig érvényes, és komoly kedvezményeket kínál az elektromosautó-gyártóknak. Ilyenek például a vámmentesség, a szokásos 8 helyett mindössze 2 százalékos jövedéki adó, valamint 150 ezer baht támogatás a Kínából importált villanyautókra.
A támogatási rendszerben részt vevő gyártóknak ugyanakkor kötelező bizonyos arányban helyben gyártott modellekkel ellensúlyozniuk az importot. Tavaly ez az arány 1:1 volt, idén pedig 1:1,5-re emelkedett. Júliusban a thaiföldi kormány módosította a szabályokat, így az exportra szánt helyben gyártott autók is beleszámítanak a kvótába. Mindez hatalmas könnyítés a BYD számára, amely eddig nehezen tudta teljesíteni a követelményeket kizárólag a belföldi eladásokkal.
30 ezer helyben gyártott autó az egyensúlyhoz
A The Nation szerint a BYD-nek 30 ezer helyben gyártott elektromos autót kell előállítania, hogy kiegyensúlyozza az importot. A programból hátralévő négy hónap alatt még közel 20 ezer járművet kell gyártania.
A Thansettakij úgy tudja, a vállalat üdvözölte a változtatást, hiszen így nem kell minden modellt a viszonylag szűk thai piacon értékesíteni, ami torzíthatná a versenyt. Egy BYD vezető hangsúlyozta: „Ha nem exportálhatnánk, minden autót belföldön kellene eladni, ami felerősítené a versenyt és felborítaná a piac szerkezetét.”
Az európai különadók elkerülése
Az export további előnye, hogy a Thaiföldön készült BYD modellek nem esnek az Európai Unió különadói alá, amelyeket kifejezetten a Kínában gyártott elektromos autókra vetettek ki.
Ez a körülmény nemcsak a BYD, hanem más kínai gyártók – például az SAIC/MG – számára is előnyös lehet, akik szintén vizsgálják, hogy inkább Thaiföldről exportáljanak Európába, elkerülve a kínai gyártásra kivetett szigorúbb uniós terheket.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!