John Krafcik, a Waymo korábbi vezérigazgatója ismét nyíltan kritizálta a Tesla robotaxi-kísérletét, kétségbe vonva annak valódi önvezető szolgáltatás jellegét. A szakember szerint a Tesla jelenlegi próbálkozása sokkal inkább hasonlít egy Uber-utazásra, mint egy valódi autonóm robotaxi-élményre.
Ki is John Krafcik?
Krafcik pályafutása a NUMMI gyárban indult, majd 14 évig dolgozott a Fordnál, ahol a Ford Expedition és a Lincoln Navigator programokat irányította. Később öt évig a Hyundai America elnöke volt. Igazán ismertté azonban a Waymo élén vált, amikor a cég az autonóm járművek piacának egyik vezető szereplőjévé nőtte ki magát. 2015 és 2021 között vezette a Waymót, és az iparágban sokan a legmegbízhatóbb önvezető szakértők között tartják számon.
Már előre figyelmeztetett
Még a Tesla austini robotaxi bevezetése előtt, júniusban így fogalmazott: „Sokféle módja van annak, hogyan lehet egy robotaxi-szolgáltatást megjátszani.”
Mint mostanra kiderült, nem tévedett. A Tesla ugyanis minden autójába beültet egy alkalmazottat, aki vészleállítóval bármikor közbeavatkozhat. Ez azt jelenti, hogy valódi sofőr nélküli működésről szó sincs. Ráadásul a flottában mindössze tucatnyi autó van, amelyekről a Tesla semmilyen hivatalos adatot nem közölt, így a nyilvánosság csak közösségi forrásokra hagyatkozhat.
Krafcik: „Ez nem robotaxi”
Most újra megszólalt, és egyértelműen fogalmazott: „Kérlek, szóljatok, ha a Tesla tényleg elindít egy robotaxi-szolgáltatást – én még mindig várok rá. Ez nyilvánvalóan nem robotaxi, ha van alkalmazott az autóban.”
Hozzátette, hogy bár a Tesla a San Franciscó-i öböl térségében is elindította a szolgáltatást, ott is sofőr ül a volán mögött.
Szarkasztikusan megjegyezte: „Ha az volt a céljuk, hogy lemásolják a mai Uber-élményt a Bay Areában, akkor ezt teljes mértékben eltalálták.”
Csak befolyásolók és befektetők tesztelhetik
A Tesla hitelességét tovább rontja, hogy a robotaxi jelenleg csak meghívásos alapon érhető el. A résztvevők többsége olyan Tesla-befolyásolók és befektetők közül kerül ki, akik ritkán kritikusak a céggel szemben. Elon Musk ugyan azt ígérte, hogy Austinban a közeljövőben szélesebb körben is elérhető lesz a szolgáltatás, de minden jel arra utal, hogy valódi, felügyelet nélküli robotaxikra még hosszú ideig várni kell.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!