Drámai fordulatot vett a Polestar kínai jelenléte: több egymástól független forrás is megerősítette, hogy az elektromos járműveket gyártó svéd–kínai márka gyakorlatilag megszüntette online értékesítését Kínában, és már csak egyetlen közvetlen értékesítési pontot tart fenn – Sanghajban. A kínai sajtó szerint 2025 áprilisában és májusában egyetlen autót sem sikerült eladni, ami a világ legnagyobb EV-piacán példátlan visszaesést jelent.
Súlyos számok és stratégiai visszavonulás
A CarNewsChina szerint a Polestar mindössze 69 autót adott el Kínában 2025 első félévében. A kereslet csökkenése és a márka tudatos visszavonulása együttesen vezetett ehhez az eredményhez. A tesztvezetéseket kizárólag előzetes egyeztetés alapján biztosítják, a digitális értékesítési platform pedig teljesen leállt. Bár néhány forrás a kínai piacról való teljes kivonulást is felveti, mások – mint a Yicai hírügynökség – átalakulásként értelmezik a helyzetet.
A hivatalos álláspont így fogalmaz: „A felek a vegyesvállalat üzleti tevékenységének megszüntetéséről döntöttek a piaci fókusz és stratégia megváltozása miatt. A Polestar továbbra is teljes mértékben elkötelezett marad a kínai piac iránt, és hosszú távú növekedési és innovációs stratégiáját kívánja követni, miközben megőrzi prémium márkaként elfoglalt pozícióját Kínában.”
Vegyesvállalat megszüntetve, vezetőváltás történt
A „Polestar Times Technology China Co.” nevű vegyesvállalat, amely a márka kínai fejlesztési és értékesítési feladatait látta el, 2025 áprilisában hivatalosan is megszűnt. Ezzel párhuzamosan vezetőcsere is történt: Wu Huijing távozott, és Hu Shiwen lett a Polestar China új hivatalos képviselője.
Globálisan viszont szárnyal a Polestar
Éles ellentétet mutat a kínai helyzethez képest, hogy a Polestar 2025 első felében világszerte 30 300 autót értékesített, ami 51 százalékos növekedés az előző év azonos időszakához képest. Az emelkedés az új piacokon való megjelenésnek – például Franciaországban –, a friss modelleknek és a Volvo kereskedői hálózatának bevonásával megvalósított értékesítési stratégiának köszönhető.
Kína: gyártási központ és stratégiai kulcsfontosságú terület
Bár az értékesítés gyakorlatilag leállt, Kína továbbra is központi szerepet tölt be a Polestar gyártási és fejlesztési struktúrájában. A járművek döntő többsége továbbra is kínai üzemekben készül, így a Geely befolyása tovább erősödött.
2025 júniusában a Geely Holding Group érdekeltségébe tartozó PSD Investment Limited 200 millió dolláros tőkeinjekcióval segítette ki a Polestart. Ezáltal Li Shufu, a Geely vezetője már 66 százalékos részesedéssel bír. Ezzel párhuzamosan a Volvo Cars – amely maga is 79%-ban Geely-tulajdon – 18%-ról 16%-ra csökkentette részesedését, tovább erősítve a kínai irányítást.
A Volvo korábban már 2024-ben is jelentősen visszavonult a Polestarból, amikor részesedését 48 százalékról 18-ra csökkentette, és a részvényeket befektetői körének osztotta szét – túlnyomórészt Geely-közeli köröknek. Így vált a Polestar de facto a Geely csoport teljes értékű márkájává.
Új modellek fejlesztése és a pénzügyi nyomás
A 200 millió dolláros támogatás azért is volt kulcsfontosságú, mert a Polestar jelentős pénzügyi nyomás alatt működik. Folyamatosan fektet be új modellek fejlesztésébe és bevezetésébe – ezek közé tartozik a Polestar 5 (négyajtós GT), a Polestar 6 (roadster), valamint a Polestar 7, amely 2026-tól Szlovákiában készül majd kompakt SUV-ként.
Stratégiai újratervezés, nem végleges kivonulás
A kínai piacról való látszólagos kivonulás tehát nem végleges döntés, inkább stratégiai újratervezésként értelmezhető. A Polestar új vezetése és új irányvonalai az értékesítés helyett a hosszú távú jelenlétre és prémium pozicionálásra fókuszálnak. Ám nem kétséges: a cég most nehezített pályán próbál egyensúlyozni, miközben globálisan továbbra is növekvő pályán mozog.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!