Nagy bajban van a Polestar a kínai piacon

0

Drámai fordulatot vett a Polestar kínai jelenléte: több egymástól független forrás is megerősítette, hogy az elektromos járműveket gyártó svéd–kínai márka gyakorlatilag megszüntette online értékesítését Kínában, és már csak egyetlen közvetlen értékesítési pontot tart fenn – Sanghajban. A kínai sajtó szerint 2025 áprilisában és májusában egyetlen autót sem sikerült eladni, ami a világ legnagyobb EV-piacán példátlan visszaesést jelent.

Súlyos számok és stratégiai visszavonulás

CarNewsChina szerint a Polestar mindössze 69 autót adott el Kínában 2025 első félévében. A kereslet csökkenése és a márka tudatos visszavonulása együttesen vezetett ehhez az eredményhez. A tesztvezetéseket kizárólag előzetes egyeztetés alapján biztosítják, a digitális értékesítési platform pedig teljesen leállt. Bár néhány forrás a kínai piacról való teljes kivonulást is felveti, mások – mint a Yicai hírügynökség – átalakulásként értelmezik a helyzetet.

A hivatalos álláspont így fogalmaz: „A felek a vegyesvállalat üzleti tevékenységének megszüntetéséről döntöttek a piaci fókusz és stratégia megváltozása miatt. A Polestar továbbra is teljes mértékben elkötelezett marad a kínai piac iránt, és hosszú távú növekedési és innovációs stratégiáját kívánja követni, miközben megőrzi prémium márkaként elfoglalt pozícióját Kínában.”

Vegyesvállalat megszüntetve, vezetőváltás történt

„Polestar Times Technology China Co.” nevű vegyesvállalat, amely a márka kínai fejlesztési és értékesítési feladatait látta el, 2025 áprilisában hivatalosan is megszűnt. Ezzel párhuzamosan vezetőcsere is történt: Wu Huijing távozott, és Hu Shiwen lett a Polestar China új hivatalos képviselője.

Globálisan viszont szárnyal a Polestar

Éles ellentétet mutat a kínai helyzethez képest, hogy a Polestar 2025 első felében világszerte 30 300 autót értékesített, ami 51 százalékos növekedés az előző év azonos időszakához képest. Az emelkedés az új piacokon való megjelenésnek – például Franciaországban –, a friss modelleknek és a Volvo kereskedői hálózatának bevonásával megvalósított értékesítési stratégiának köszönhető.

Kína: gyártási központ és stratégiai kulcsfontosságú terület

Bár az értékesítés gyakorlatilag leállt, Kína továbbra is központi szerepet tölt be a Polestar gyártási és fejlesztési struktúrájában. A járművek döntő többsége továbbra is kínai üzemekben készül, így a Geely befolyása tovább erősödött.

2025 júniusában a Geely Holding Group érdekeltségébe tartozó PSD Investment Limited 200 millió dolláros tőkeinjekcióval segítette ki a Polestart. Ezáltal Li Shufu, a Geely vezetője már 66 százalékos részesedéssel bír. Ezzel párhuzamosan a Volvo Cars – amely maga is 79%-ban Geely-tulajdon – 18%-ról 16%-ra csökkentette részesedését, tovább erősítve a kínai irányítást.

A Volvo korábban már 2024-ben is jelentősen visszavonult a Polestarból, amikor részesedését 48 százalékról 18-ra csökkentette, és a részvényeket befektetői körének osztotta szét – túlnyomórészt Geely-közeli köröknek. Így vált a Polestar de facto a Geely csoport teljes értékű márkájává.

Új modellek fejlesztése és a pénzügyi nyomás

A 200 millió dolláros támogatás azért is volt kulcsfontosságú, mert a Polestar jelentős pénzügyi nyomás alatt működik. Folyamatosan fektet be új modellek fejlesztésébe és bevezetésébe – ezek közé tartozik a Polestar 5 (négyajtós GT), a Polestar 6 (roadster), valamint a Polestar 7, amely 2026-tól Szlovákiában készül majd kompakt SUV-ként.

Stratégiai újratervezés, nem végleges kivonulás

kínai piacról való látszólagos kivonulás tehát nem végleges döntés, inkább stratégiai újratervezésként értelmezhető. A Polestar új vezetése és új irányvonalai az értékesítés helyett a hosszú távú jelenlétre és prémium pozicionálásra fókuszálnak. Ám nem kétséges: a cég most nehezített pályán próbál egyensúlyozni, miközben globálisan továbbra is növekvő pályán mozog.

Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!

Kovács Kata
Szeretem az elektromos autókat és a modern technológiát!