A Mercedes-Benz hivatalosan megerősítette, hogy 2026-tól a németországi Kamenzben működő Accumotive leányvállalat új feladatot kap: nemcsak az új generációs akkumulátorok összeszerelését végzi majd, hanem a használt akkumulátorok gyári körülmények közötti felújítását is átveszi. A szükséges előkészítő munkák már elindultak, az új tevékenységet egy meglévő üzemcsarnok kibővítésével és átalakításával valósítják meg.
Megnyílik a „Battery ReUse Centre Europe” – fókuszban a javított akkumulátorok újrahasznosítása
Az új központ „Battery ReUse Centre Europe” néven jön létre, és kifejezetten a korábbi Mercedes-Benz akkumulátorokra specializálódik, amelyeket ellenőrzött, gyári körülmények között javítanak fel. Az így felújított akkumulátorokat a Mercedes szervizhálózatán keresztül újra beépítik elektromos járművekbe. Az új létesítmény működése várhatóan 2026 elején indul el, és szorosan kapcsolódik a márka körforgásos gazdaságra építő stratégiájához.
Gyári szabványok szerint újraépített akkumulátorok – biztonságos visszaforgatás a járművekbe
Miután az új központ működésbe lép, a beérkező használt akkumulátorokat alapos vizsgálatnak vetik alá, hogy megfelelnek-e az újrahasználat szigorú minőségi és biztonsági követelményeinek. Azokat az akkumulátorokat, amelyek átmennek a teszteken, pótalkatrészként építik be újra elektromos Mercedes modellekbe. A gyártó egyelőre nem közölt konkrét adatokat az éves felújítási kapacitásról, de a közlemény szerint ipari léptékű megoldásról van szó.
A kamenzi üzem szerepe egyre jelentősebb az elektromos CLA gyártásában is
Kamenzben 2012 óta zajlik akkumulátorrendszerek gyártása, kezdetben az elektromos Smart modellekhez, majd később a Mercedes-Benz villanyautóihoz. Most az üzem új lendületet kapott az új CLA modellhez tartozó akkumulátor-összeszerelés felfuttatásával, amely szintén szorosan kapcsolódik a gyár átalakulásához. A vállalat tájékoztatása szerint az Accumotive már 2025-ben megkezdte a rastatti üzem ellátását a legújabb generációs akkucsomagokkal.
Automatizált összeszerelés és szigorú ellenőrzés – így készülnek a CLA akkucsomagjai
A Mercedes-Benz részletesen bemutatta az új akkumulátorgyártási folyamatot is: „A rendkívül összetett akkumulátorokat egy körülbelül 350 méter hosszú gyártósoron állítjuk elő” – írta a vállalat. „Körülbelül 50 különféle szerelési lépés során – kézi és nagymértékben automatizált eljárásokkal – kerülnek a házba az alkatrészek: cellamodulok, hűtőlapok, szenzorok, amelyeket nagyfeszültségű kábelezéssel integrálunk az akkumulátor teljes elektronikai rendszerébe. A gyártást minden esetben elektromos és mechanikai vizsgálatok követik, különféle tesztpadokon.”
Gyártási ökoszisztéma: Rastatt, Kamenz, Untertürkheim és Kuppenheim összehangolt működése
A Mercedes-Benz új CLA modellje 2025 júniusában került sorozatgyártásba a rastatti üzemben, amely a márka kompakt elektromos autóira specializálódott. Az akkumulátorcsomagok Kamenzből érkeznek, míg a hajtáslánc és a tengelyek a stuttgarti Untertürkheim üzemből. A karosszériaelemeket és vázszerkezeteket Kuppenheimből szállítják, ahol egyúttal 2024 októbere óta működik a Mercedes-Benz első akkumulátor-újrahasznosító létesítménye is.
Az újrahasznosítási rendszer kétlépcsős modellként működik: amennyiben egy akkumulátor már nem alkalmas felújításra, Kuppenheimben történik meg az anyagok szétválasztása és újrahasznosítása. Így a Mercedes-Benz teljes akkumulátor-életciklust lefedő infrastruktúrát épít, ami egyre fontosabb a fenntarthatóság és az erőforrás-hatékonyság szempontjából.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!