A General Motors 1969-ben bemutatott elektromos koncepcióautója, az XP 512E, egy olyan jármű volt, amely megelőzhette volna saját korát – de végül soha nem került sorozatgyártásba. A kis méretű városi autó, amely egy levehető ponyvatetős kivitelben készült, egyben a korai elektromobilitási kísérletek egyik leglátványosabb példája is. A GM most a modell újrafelfedezésével azt hangsúlyozza, hogy a vállalat már évtizedek óta aktívan részt vesz az elektromos hajtások fejlesztésében.
Kompakt méretek, futurisztikus gondolkodás – 1969-ben is
Az XP 512E hivatalosan a 512 Electric Experimental nevet viselte, és 1969 májusában debütált a GM „Progress of Power” kiállításán. A jármű rendkívül kompakt méretekkel rendelkezett, melyeket a városi közlekedéshez terveztek. Mindössze 2,19 méter hosszú és 1,42 méter széles volt, tengelytávja pedig 1,32 méter, miközben súlya csak 567 kilogrammot nyomott. A karosszéria üvegszálas műanyagból készült, amelyet egy acél padlólemezre építettek. Az elektromos hajtás egy hátsó tengelyre szerelt egyenáramú motorral valósult meg, amelyet egy 84 voltos ólomsavas akkumulátorcsomag táplált.
Szerény teljesítmény, de forradalmi cél
A végsebesség mai szemmel nézve alacsony volt – mindössze 48 km/h –, de az akkori kontextusban figyelemre méltó volt az, hogy a jármű akár 93 kilométert is megtehetett egyetlen töltéssel, amennyiben 40 km/h sebességgel haladt. A gyorsulás 0-ról 48 km/h-ra körülbelül 12 másodpercet vett igénybe, míg a töltési idő hagyományos konnektorról körülbelül hét órát tett ki. A különböző fedélzeti rendszerekhez – mint a világítás, fűtés, ablaktörlő vagy duda – egy külön 12 voltos segédakkumulátor biztosította az energiát.
Formaterv és praktikum: előretekintő gondolkodás nyomai
Az XP 512E különlegessége nemcsak a hajtásban, hanem a formatervben is megmutatkozott. Az ülés mögé csukható ponyvatető, valamint az alacsonyan elhelyezett első ajtó lehetővé tette a könnyű be- és kiszállást, miközben szokatlan, de praktikus megoldást kínált a vezető és utasa számára. A két személyes utastér padülést, hagyományos pedálokat és kormánykereket tartalmazott – sőt, még hamutartóval is felszerelték. A tető teljesen eltávolítható volt, így a jármű egy nyitott tetős elektromos roadsterré alakíthatóvá vált – ami az 1960-as évek végén valódi újdonságnak számított.
A 512-es sorozat: elektromos, hibrid és benzinmotoros alternatívák
Az XP 512E nem egyedüli modellként született. A GM három koncepcióautót mutatott be a 512-es sorozat részeként, a michigani Warren Technikai Központban. A másik két modell közül az egyik egy benzinmotoros roadster, a másik pedig egy korai plug-in hibrid volt. A hibrid változat gyári adatai szerint 240 kilométeres hatótávval rendelkezett, amelyet 11,4 liter benzinnel teljesített – ez a hatékonyság akkoriban rendkívül előremutató volt.
Örökség és lehetőség: mit üzen ma az XP 512E?
A GM XP 512E soha nem került gyártásba, de technológiai és tervezési szempontból megelőzte volna saját korát. Az autó újrafelfedezése emlékeztet bennünket arra, hogy az elektromosautó-forradalom gyökerei messzebb nyúlnak vissza, mint hinnénk. Ha akkor a GM úgy dönt, hogy a sorozatgyártást megvalósítja, talán az elektromos járművek tömeges elterjedése már évtizedekkel korábban megindulhatott volna. Az XP 512E ma is azt üzeni: a jövő gyakran már rég jelen van – csak időre van szükség, hogy felismerjük.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!