Tartsatok velünk Szicíliába egy Volkswagen ID.Buzz társaságában

0

Nem akarok sokat írni kezdésnek, mert ez a cikk amúgy is hosszú lesz majd.
 Hogy miért?
 Nézzük.
A Volkswagen ID.Buzz nálam a Tesla mellett a másik örök szerelemautó, és a családban is biztos, hogy lesz helye egynek. 
Az autózás mellett a borászat is közel áll hozzám, és most ebben a projektben össze is érnek a szálak.

Borászati oldalról meghívást kaptunk Trapaniba, Szicíliába, az első alkalommal ott megrendezendő magyar napokra. Bor és gasztronómia képviselteti magát március 28-31-ig a szicíliai kisvárosban. A Volkswagen Magyarországgal ápolt jó kapcsolatunknak köszönhetően akad partnerünk ahhoz az őrült ötlethez, hogy 5 ember, egy kutya, 200 palack bor, egy ID.Buzz kedden reggel elinduljon átszelni Olaszországot, hogy megmutassuk, hogy tisztán elektromos kisbusszal is le jutni az olasz csizma legtávolabbi csücskébe. 


A Volkswagentől kaptunk egy ID.Buzz hosszú tengelytávú kiadást a legnagyobb akkupakkal, amivel elérhető. 
A terv, hogy 3 nap alatt leérünk Trapaniba, majd 3 nap alatt haza. 
Kalandunkat ebben a folyamatosan frissülő cikkben követhetitek. Lesz élő GPS tracking, hogy lássátok merre járunk.
Többször bejelentkezünk majd írásos formában, és Facebook oldalunkon videókkal is. Tartsatok velünk Szicíliába!

Ígértem egy összesítőt, a 3 napról. Nem csak száraz technikai adatok, hanem útitársak és saját benyomások is.
Maximális tömeggel jöttünk le végig, ami annyi tesz, hogy a kocsi valahol 3,2-3,3 tonna között volt, ahogy így utólag kiszámoltuk. (2600kg saját tömeg, 5 fő, 220 palack bor és a csomagok meg Enid a kutyus) A megtett távolság végül 2403Km lett háztól szállásig.
100%-os töltöttséggel indultunk otthonról. 620,99kWh energiát használtunk el. Teljes komfortban utaztunk, klíma, zene folyamatosan ment. Sebességünk a megengedett maximum volt, néha kicsit átlépve pár százalékkal azt. 10db töltésünk volt, ennek költségeit az alábbi táblázatban látjátok.

Főként az Ionity hálózatát használtuk, ott vásároltam Ionity Passport Power csomagot havi 4720Ft-ért. Ennek köszönhetően jelentősen csökkennek a töltési díjak. Pl Olaszországban a 0,84€ helyett 0,47€ a kilowattóránkéntionkénti tarifa. Volt egy töltő, az Ewiva, ahol nagyon drágán töltöttünk. 0,94€ volt egy kilowattóra. A töltők sebessége mindenhol 300-350-450kW volt, az autó 200-zal tud tölteni, ezt minden töltő hozta, így maximálisan 30-40 perceket álltunk a töltőn. 5 emberrel megállni amúgy is hosszú idő. áÁltalában mindig előbb végzett a töltés, mint mindenki a buszban ült volna. Így a töltési idők nem vesztek el.
A töltési költségek mellett voltak Autópálya és komp költségek, amiket szintén tartalmaz a táblázat. Ez a 454,35€ költség 5 emberre oszlik meg. Nagy átlagban az autópálya mentén 1,75€ volt egy liter üzemanyag. Ebből mindenki ki tudja számolni, hogy egy 3,3t-s autóval milyen belsőégésű fogyasztásnak felel meg. Legyen ez házi feladat mindenkinek, és írjátok meg kommentben.
Az autó nagyon kényelmes, elég lábtér volt mégy úgy is, hogy tényleg minden hely ki volt töltve a csomagokkal és a borokkal. Útitársaim feleségem kivételével még nem utaztak hosszú távol elektromos autóval, és voltak fenntartásaik.
Végül mindenki pozitívan csalódott, mert sem a töltéssel nem voltak gondok, sem pedig a kocsival. Úgy közlekedtünk, ahogy egy normális kisbusszal is tettük volna. Méretéből adódóan nem volt vele kis szűk utcákban lavírozni, de megoldottam, köszönhetően a 360fokos kamerának.
Olaszország szép, de Nápolytól lefelé más lesz a hangulat, és a köztisztaság, valamint a közlekedési morál is. Sziciliában, ahol most vagyunk kosz van, nem érdekli az embereket a környezetük. Bakancslistás volt nekem ez a hely, amit kipipáltam.
/feszített programunk miatt ezt a beszámolót később folytatom képekkel illusztrálva/

Útunk történéseit itt alább időrendben fogjátok tudni követni.

17:01 (csütörtök)
Erice városa közvetlen Trapani előtt.
Ide egy fogadásra mentünk időre, ahol a szervezőket és a vendégeket is meghívták egy városnézésre és egy vacsorára. Ezután irány a szállás, és a következő 4 napban Trapani és környékét fedettük fel, este pedig borkóstolókat tartunk.
Holnap feltöltöm a képeket, és írok egy pontos összesítő táblázatot a töltési összegekről és a fogyasztásról.


14:45 (csütörtök)
Palermo Ionity
Na ez a város, és a töltő. Nem találok szavakat. A közlekedés olyan volt, mint amikor Indiában jártam és ott próbáltunk közlekedni. Mindenhol szemét hegyek, a kocsik tökön-uborkán keresztül mennek. Mindegyik meg volt törve. Mindenki keresztbe font ujjakkal ült a BUZZ-ban, hogy ezt éljük túl koccanás nélkül. Közben leszakadt az ég is. Ez lesz az a töltőpont, amit hazafelé biztosan kihagyunk. A város kellős közepén van, rosszul mutatja a GPS is. Innen még 110km volt, Erice-ig, majd onnan a szállásra.


11:20 (csütörtök)
San Filippo del Mela – Ewiva 300kW töltő
Ez a megálló kellett ahhoz, hogy a mai nap a kocsit úgy tegyük le, hogy maradjon is benne kraft. Ez egy bevásárlóközpont, ahol ezek az Ewiva töltők előfizetés nélkül 0,94€-ért adják az áramot kilowattonként. 50€ volt a töltés, ami kb duplája azoknak a töltéseknek amiket az Ionity-n eszközöltem. Piszkos drága, de ha kell, akkor kell. Közben vásároltunk és ettünk is. Tele lett töltve a kocsi, mert kb 200km-re lévő palermói Ionity volt a cél.


10:15 (csütörtök)
Villa San Giovanni és Messina közti kompjárat. 138km-t jöttünk a szállástól, napos esős időben. 51%-kal parkoltunk be a kompra. Útközben lesz egy gyors töltés egy Enel hálózatához tartozó 350kW-os töltőn, aztán Palermónál az Ionityn még egyszer teletöltjük a kocsit, hogy ne üresen parkoljuk le.
A kompjegy 33EUR, bár meg kellett mutatnom a forgalmit, mert nem hitték el, hogy személyautó.


08:34 (csütörtök)
Reggeli és egy kis tengerparti séta után indulás Trapaniba. 450km vár ránk.


22:52 (szerda)
Ill Galileo étterem. Egy kis grillezett hal és garnélával zárjuk ezt a nagyon fárasztó napot. 812km lett végül a táv, amit 27,3kWh/100km fogyasztással abszolváltunk. A kocsi most a hotel AC töltőjén szívja magába az elektronokat. Kicsit fura volt, hogy a bejárathoz kellett parkolnom a töltés miatt, de ez van. Csodálják csak az emberek ezt a remek kis ID.BUZZ-t. Jóéjt!


21:12 (szerda)
Campora San Giovanni – La Princessina Hotel
Megérkezés, gyors becsekkolás, és étterem keresés a Tripadvisor segítségével, és indulás is vacsorázni. A tenger közelsége tisztán hallható a hotelszóba erkélyéről.


18:59 (szerda)
Lagonegro Tesla Supercharger
Mivel a nápolyi dugó miatt jelentős csúszást értünk el, ezért azon az állásponton voltam, hogy inkább nyomom neki, és még egyszer megállunk a szállásig, ahol van AC töltési lehetőség úgy is. Ezért esett a választás a V4-es superchargerre. Elvileg étterem is lett volna, ahova bementem, megkérdeztem a pincért, hogy van-e még konyha. Azt mondta, hogy 8-ig oké a dolog. 5 pizza lett volna. Megkérdeztem, hogy van velünk egy kutya is, aki elül lábnál, arra is igent mondott. Majd amikor a csapat a recepción keresztül megérkezett az étterembe, ami teljesen üres volt, akkor a recin ülő hölgy utánunk futott, hogy nincs már konyha és nem hozhatunk be kutyát sem. Ok, otthagytuk őket, és eljöttünk.
Az eső szakadt már Nápoly előtt 50km-rel, és ez egészen kitartott a szállásig. Nem volt egy nagy élmény így utazni. Fárasztó, és megterhelő.


15:56 (szerda)
Nápoly
Korábbi töltőnél és bejegyzésben írtuk, hogy Salernoba lesz a következő töltés. Egy tényezővel nem számoltam, az pedig a 23 fok és a téli gumi esete, ami drasztikusan növelte az eddigi fogyasztást, és 29kWh/100km-rel közlekedtünk. Majd jött az eső is. Így Nápolyban meg kellett állnunk tölteni.


13:07 (szerda)
Róma Ionity
14%-kal értünk is. 6 oszlopból 1 működik, szerencsére az 200kW-tal tölt is szépen, így 30 perc múlva már mehetünk is tovább Salernoba, ami egy 280km-es etap lesz. Ahogy közeledünk dél felé, már melegszik az idő, most átlag 20-22 fok van, ez a fogyasztáson is meglátszik, mert 24,1 kWh/100km lett. Harapunk valami ebédet, megírom ezt a rövid bejegyzést, és már indulhatunk is tovább!


09:10 (szerda)
Montepulciano környéke
Beszéljenek a képek helyettünk. 🙂
A mai szakasz 740km lesz, estére már a tenger mellett alszunk.
58%-kal hagyjuk el Montepulcianot, és a Róma alatti Ionity a cél. Nap közben még jelentkezünk.


20:45 (kedd)
Chiancino Therme
Ideértünk. Gyorsan elfoglaltuk a szállást és eljöttünk harapni valamit. Ma 970km-t nyomtunk le a Volkswagen Magyarországtól kapott kis ID.BUZZ-zal. 11:09 menetidő, és 25.3kWh/100km fogyasztás, 1:40 töltési idő, amit még mindig nem hiszek el. Ennek tudatában fogunk holnap nagyobb, 300+km-es távokat is tolni. Volt 5 fok és 20-is . Tűző nap és szakadó eső kísért minket.
Most pihenünk, holnap innen folytatjuk a kalandot! Jóéjt!


19:45 (kedd)
Valdichiana Ionity
Ezt az állomást már csak azért iktattuk be Bologna után, mert holnap mikor tovább indulunk a délnek, akkor ne kelljen már visszajönni ide 20km-t hogy megtöltsük az autót. Így ide 28%-kal értünk és 80-ra töltöttünk 20 perc alatt. A 4 töltőoszlopból 2 nem működött, az egyik folyamatosan hibát dobott a kocsi rendszerére. Itt egy kicsit meg is állt bennem az ütő, hogy most itt ragadunk, de a 4. Oszlop, aminek a kijelzője nem működött, szépen 200kw-tal töltötte a kocsit. Töltés után Toscana szívébe vettük az irányt.


16:55 (kedd)
Bologna Ionity
Átkeltünk a Pó-síkságon is. Ezen a szakaszon végre 100km/h feletti átlagot tudtunk jönni. A fogyasztás itt is jól alakult a 273km-en 25,7kWh/100km lett. Nem győzök meglepődni ezen a fogyasztáson.
744km-en vagyunk túl, 8 óra és 11 perc menetidővel, és kb 1 óra 10 percnyi töltéssel.
Most csak addig töltünk Bolognában, hogy a szállás előtti Ionityre odaérjünk, és ott teletöltjük. 220km van hátra, a lendület nem fogy, de azért már fáradunk. Estére a Toszkán vörösek és Prosecco várnak minket.


13:11 (kedd)
Udine Ionity
Átkeltünk az Alpokon, jöttünk 282km-t és maradt a kocsiban még 17% (kb. 63km) hatótáv. Hol szakadt az eső és 5 fok volt, hol pedig tűzött a nap és 16 fok. Végig autópályán jöttünk, rengeteg korlátozással, és építéssel, így olyan szakasz, ahol tisztán 130km/h-val tudtunk volna jönni, az kevés volt. Nagyrészt 100-110-es táblákkal megtűzdelt terelések és javítások jellemezték az utat, illetve a rengeteg alagút Így viszont a fogyasztásunknak kedveztek a körülmények. 24,2kWh/100km lett a végeredmény.
A sok korlátozásban jól jött az ID.BUZZ adaptív tempomat, táblafelismerő, és sávtartó rendszere, ami szinte végig vitte a kocsit, és nekem csak a kormányt kellett fognom. Kevés olyan helyzet volt, ahol bele kellett nyúlnom abba, amit a kocsi csinált. 471km után még egész frissen megyünk be a töltő melletti plázába, hogy valamit harapjunk ebédre.
Következő megállónk Bologna lesz, 271km-re. Végcélunkat még 499km megtétele után érjük el. Nagyjából félúton vagyunk. Az autó 5 személlyel kényelmes, a középső üléssornál fejedelmi a lábtér.


9:25 (kedd)
Kaiserwald Ionity
188km-t jöttünk eddig, és az autó tele pakolva, 5 fővel parádés fogyasztást produkált. 25,7kWh/100km, úgy, hogy az össztömegünk 3 tonna körül lehet. Meglepő érték, én 29-30kWh/100km-es fogyasztásra számoltam.
A következő megállónkat ezért az Udine melletti Ionity állomásra állítottam be, ami 281km távolságra van.


07:02 (kedd)
Pakolunk, és indulunk is. Egy nagyobb lélegzetvételű bejegyzéssel jövünk, ha elértük az első töltőt.
Úticélunk ma Montepulciano, 960km vár ránk. Első töltő Kaiserwald Ionity.