Új akkumulátorgyárat avatott a Seat és a Cupra

0

Seat és a Cupra ünnepélyesen megnyitotta új akkumulátor-összeszerelő üzemét a barcelonai Martorellben, amely kulcsszerepet kap a Volkswagen Csoport következő generációs, Spanyolországban gyártott elektromos kisautóiban. A létesítmény évente akár 300 000 akkumulátorcsomag előállítására képes, kizárólag a Cupra Raval és a Volkswagen ID. Polo számára.

300 millió eurós beruházás, ipari tempóval

A gyár 300 millió euróból, alig több mint két év alatt készült el, és 64 000 négyzetméteren működik. Az automatizált gyártósorok 45 másodpercenként állítanak elő egy komplett akkumulátorrendszert, ami napi szinten körülbelül 1 200 darabos, éves szinten pedig 300 000 darabos kapacitást jelent. Az elkészült akkumulátorokat egy 600 méter hosszú, automatizált híd juttatja el közvetlenül az autóösszeszerelő csarnokba.

A Cupra Raval és az ID. Polo kulcsállomása

A Seat szerint az üzem megnyitása mérföldkő nemcsak a vállalat, hanem Spanyolország számára is, mivel az országot az európai elektromobilitás egyik központjává emeli. A beruházás egyben döntő lépés a Cupra Raval és a Volkswagen ID. Polo sorozatgyártásának elindítása felé, amely a tervek szerint már 2026-ban teljes fordulatszámra kapcsol.

Fenntartható működés, komoly energiamegtakarítás

A martorelli üzem tetején 11 000 napelem kapott helyet, amelyek a Seat számításai szerint az akkumulátor-összeszereléshez szükséges villamos energia mintegy 70 százalékát fedezik. Emellett egy három olimpiai méretű úszómedencének megfelelő kapacitású esővíz-gyűjtő rendszer is épült, tovább csökkentve a létesítmény környezeti terhelését.

Honnan jönnek az akkumulátorcellák?

Egy fontos kérdés egyelőre nyitott maradt: melyik gyár szállítja majd az akkumulátorcellákat. A tervek szerint hosszú távon a Volkswagen saguntói (Valencia melletti) akkumulátorgyára látja el az üzemet, ám mivel ott a termelés még nem indult el, átmenetileg a PowerCo salzgitteri gyára veheti át ezt a szerepet. Utóbbi esetében is csak 2025 decemberére várható a tényleges gyártáskezdés.

Cell-to-pack: olcsóbb és hatékonyabb megoldás

Biztos ugyanakkor, hogy a PowerCo egységes cellakoncepciója cell-to-pack kialakítást alkalmaz, vagyis az eddigi modul-szint teljesen megszűnik. Ez nagyobb energiasűrűséget és alacsonyabb költségeket tesz lehetővé, ami különösen fontos a kisautók árérzékeny szegmensében. A technológia az MEB+ platform részeként jelenik meg, és lítium–vas-foszfát (LFP) cellakémiát is támogat.

„Jelenleg az utasülésből átlépünk a vezetőülésbe az elektromos világ kulcstechnológiájában” – fogalmazott Günther Mendl, a Volkswagen Csoport akkumulátortechnológiai kiválósági központjának vezetője, hangsúlyozva, hogy az egységes cella eddig nem látott sebességet és rugalmasságot biztosít.

„Made in Spain” elektromos korszak kezdete

Markus Haupt, a Seat és a Cupra vezérigazgatója szerint az üzem megnyitása fordulópontot jelent a márkák történetében, és megerősíti azt az ambíciót, hogy 100 százalékban elektromos, Spanyolországban gyártott autók kerüljenek az európai utakra. Mint mondta, Martorell a jövő mobilitásának epicentrumává vált, a Cupra Raval pedig az egyik modell lesz, amely alapjaiban formálja át az elektromos városi autók piacát.

Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!

Kovács Kata
Szeretem az elektromos autókat és a modern technológiát!