Széthullott az USA egyik legnagyobb akkumulátorprojektje

0

A Ford és a dél-koreai akkumulátorgyártó óriás, az SK On bejelentette, hogy megszüntetik a „BlueOval SK” néven futó, 11,4 milliárd dolláros közös akkumulátorgyártási vállalkozást, ami komoly felfordulást jelent az Egyesült Államok elektromosjármű-ellátási láncában. A döntés értelmében a felek gyakorlatilag felosztják egymás között az eddig közösen épített három hatalmas akkumulátorgyárat: a kentuckyi üzemek a Fordhoz kerülnek, míg a tennessee-i létesítményt az SK On veszi át.

Hogyan indult a közös projekt és mi volt a célja?

Még 2021-ben jelentette be a Ford és az SK Innovation – az SK On anyavállalata –, hogy összesen 11,4 milliárd dollárt fektetnek be három amerikai akkumulátor-gigagyár felépítésébe, kettőt Kentucky államban, egyet pedig Tennessee-ben. Akkoriban ez volt a Ford 118 éves történetének legnagyobb gyártási beruházása. A cél egy vertikálisan integrált akkumulátor-ellátási lánc létrehozása volt, amely a Ford következő generációs elektromos pickupjait és SUV-modelljeit szolgálta volna ki.

Teljes szakítás: a gyárak felosztása

Mostanra azonban az SK megerősítette azokat a korábbi értesüléseket, amelyek szerint teljes egészében felszámolják a közös vállalati struktúrát. A bejelentés szerint a Ford teljes tulajdonjogot szerez a két kentuckyi akkumulátorgyár felett. Ezek közül az egyik üzem már az idei év elején megkezdte a kezdeti termelést, míg a másik még építés alatt áll. Az SK On ezzel párhuzamosan átveszi a tennessee-i BlueOval City akkumulátorgyár tulajdonjogát, amely a jövőben önállóan szolgálhat ki jóval szélesebb ügyfélkört.

A Ford hallgat, az SK viszont beszédes

A Ford tudomásul vette az SK közleményét, de nem kívánt érdemben reagálni a döntésre. A vállalat mindössze ennyit közölt: „Tisztában vagyunk az SK bejelentésével, és jelenleg nincs további megosztanivalónk.”

Ezzel szemben a dél-koreai gyártó meglepően nyíltan beszélt a háttérről, és elmondta, hogy a szétválás lehetővé teszi számukra, hogy ne csak a Ford számára, hanem elektromos járművekhez és energiatároló rendszerekhez is szállítsanak akkumulátorokat, jóval szélesebb ügyfélkörnek.

Miért lépett ki az SK?

Ez gyakorlatilag megerősíti, hogy az SK On nem kívánt kizárólag a Ford gyártási volumenéhez kötődni, amely az elmúlt évben jelentős ingadozást mutatott. Közben az amerikai autógyártó folyamatosan finomítja elektromosautós stratégiáját. Az SK On külön kiemelte, hogy terjeszkedni kíván az energiatároló rendszerek, vagyis az ESS-piac irányába, amely jelenleg gyors növekedési szakaszban van, és ebben kulcsszerepet szánnak a tennessee-i gyár kapacitásának.

Mikor zárulhat le a szakítás folyamata?

A felek közötti megállapodás lezárását 2026 első negyedévére várják. Mindez olyan időszakban történik, amikor a hagyományos autógyártók egyre gyakrabban beszélnek lassuló elektromosautó-keresletről, miközben az Egyesült Államokban a változó politikai környezet és a szövetségi ösztönzők kifutása is jelentős bizonytalanságot okoz az EV-ipar jövőjét illetően.

Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!

Kovács Kata
Szeretem az elektromos autókat és a modern technológiát!