Külön előnyöket kapnak az „európai” elektromos autók

0

Az Európai Unió új szabályozási és ösztönző eszközökkel lépne fel az egyre erősödő kínai elektromosautó-verseny ellen, miközben igyekszik megvédeni az európai autógyártók pozícióit. Brüsszelben egy új, kifejezetten „Európában készült” elektromos kisautó-kategória létrehozása körvonalazódik, amely az olcsóbb, városi használatra szánt modellekre fókuszálna – számolt be róla a Financial Times.

Kedvezményekkel tennék vonzóbbá az európai gyártású villanyautókat

Az új kategóriába sorolt elektromos autók különféle előnyöket élvezhetnének, például egyszerűbb szabályozási feltételeket vagy akár kedvezményes parkolási lehetőségeket. Bár a parkolási kedvezmények részletei egyelőre nem ismertek, az elképzelés egy átfogóbb uniós intézkedéscsomag része, amely az európai autóipart érő többfrontos nyomás enyhítését célozza.

Ez a nyomás egyszerre fakad az olcsó kínai elektromos autók térnyeréséből, az amerikai vámintézkedések hatásaiból, valamint a visszafogott európai keresletből, amely különösen érzékenyen érinti a kisebb, megfizethető modellek szegmensét.

Kik kerülhetnek be az új „európai” kategóriába?

A jelenlegi tervek szerint az új besorolásba csak Európában gyártott, nagyjából 1,5 tonnánál könnyebb elektromos autók tartozhatnának. Ezek a modellek akár tíz éven keresztül is mentesülhetnének bizonyos új előírások alól, például a 2026-ban életbe lépő Euro 7 szabályozás egyes elemei alól, ami jelentősen csökkenthetné a gyártási költségeket.

Az árak kordában tartása a legfőbb cél

Az autógyártók szerint a folyamatosan szigorodó és változó szabályozás jelentősen drágítja a fejlesztést és a gyártást, ami különösen a kis, városi elektromos autók esetében teszi kérdésessé a nyereségességet. Nem véletlen, hogy az elképzelést több nagy európai szereplő, köztük a Renault és a Stellantis is támogatja.

A kedvezmények révén olyan modellek válhatnának ismét gazdaságosan gyárthatóvá, mint az új Renault Twingo, a Citroën ë-C3, vagy a Volkswagen kisebb elektromos típusai, amelyek kulcsszerepet játszhatnak az európai villanyautó-piac szélesítésében.

Fordulat jöhet az uniós autós szabályozásban is

A kisautó-kategória ötlete mellett az uniós autós szabályozás egészében is fontos irányváltás körvonalazódik. Sajtóértesülések szerint lekerülhet a napirendről a belső égésű motoros autók teljes betiltása, és a jelenlegi tervek alapján 2035-től nem 100, hanem „csupán” 90 százalékos szén-dioxid-kibocsátáscsökkentést írhatnak elő az új autók esetében.

Ez a gyakorlatban azt jelentené, hogy bizonyos feltételek mellett a benzines és dízel modellek a következő évtizedben is megmaradhatnak az európai piacon, ami újabb mozgásteret adhat az autógyártóknak a technológiai átmenet során.

Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!

Kovács Kata
Szeretem az elektromos autókat és a modern technológiát!