A Volkswagen-csoport ismét jelentősen csökkenti a PowerCo számára elkülönített forrásokat, mivel az elektromos autók iránti kereslet Európában és Észak-Amerikában jóval lassabban nő a vártnál. A Handelsblatt értesülései szerint a vállalat aktuális tervezési körében a PowerCo költségvetése „ismét jelentősen alacsonyabb” lesz, és már csak közepes egy számjegyű milliárd eurós nagyságrendű.
A Volkswagen szóvivője megerősítette, hogy a beruházások „időben elnyújtva” valósulnak meg, vagyis lassabb ütemben haladnak tovább. A büdzsé évek óta zsugorodik: az eredeti 15 milliárd euróról 12 milliárdra, majd 10 milliárdra csökkent, és a vállalat pénzügyi igazgatója, Arno Antlitz szerint mára „jelentősen 10 milliárd euró alattira” esett vissza.
Külső befektetők, új vegyesvállalatok és állami támogatások is szóba kerülnek
A német gyártó alternatív finanszírozási lehetőségeket keres, hogy a PowerCo működését biztosítani tudja a visszavágott belső források mellett. A Handelsblatt szerint a Volkswagen külső befektetők bevonását, valamint új vegyesvállalati struktúrák kialakítását is mérlegeli – akár üzemenként külön is.
Emellett aktívan vizsgálják az állami támogatások lehetőségét is. Hosszabb távon pedig továbbra sem kizárt, hogy a PowerCo tőzsdére lépjen, vagyis részvényeit nyilvánosan is értékesítsék.
Elindul az első unifikált cella gyártása – de kevesebb üzem épül meg
Miközben a csoport csökkenti a keretet, december közepén elkészülhet a PowerCo első unifikált akkumulátorcelleje a salzgitteri üzemben. A Volkswagen szeptemberben mutatta be a cella végleges változatát, amely a jövőben a VW, a Skoda és a Cupra kisebb elektromos modelljeiben debütál.
A cella kulcsfontosságú elem a Volkswagen hosszú távú stratégiájában, mivel csökkenti a komplexitást és a költségeket, és az eredeti tervek szerint 2030-ra a VW elektromos modelljeinek akár 80 százaléka ezt használta volna.
A valóság azonban másképp alakult. A PowerCo eredetileg hat akkumulátorgyárat tervezett, de a jelenlegi helyzet szerint csak három épül meg: Salzgitterben, Valenciában és a kanadai St. Thomasban. Ráadásul ezekben is csak az eredetileg tervezett kapacitás felére lesz szükség az évtized végéig.
A kereslet lassul, a veszteségek nőnek
A PowerCo-nak azért kell jóval kisebb tőkéből működnie, mert az elektromos autók iránti kereslet nem nő olyan ütemben, mint azt a Volkswagen remélte. Eközben a vállalat veszteségei az idei évben ismét meghaladják az előző évit.
A leányvállalat megalapítása óta már több mint 2,5 milliárd euróba került a Volkswagen-csoportnak, és a belső megítélés egyre kevésbé tartja indokoltnak a további masszív pénzelést. A PowerCo jövőjéről és pontos költségvetéséről akár már csütörtökön dönthetnek, amikor a VW felügyelőbizottsága jóváhagyja az ötéves tervet.
Csúszásban a teljes Volkswagen-tervezés
A helyzet a teljes Volkswagen-csoport működését is érinti. A „tervezési kör” lezárása hagyományosan novemberben történik, ekkor dől el, hogy mely modellek készülnek a következő öt évben, és melyik üzemben. Idén azonban több kulcsfontosságú stratégiai döntés sem született meg, ezért az Automobilwoche szerint akár 2026-ra is átcsúszhat a folyamat.
Nem először fordul elő csúszás: tavaly a bérvita miatt csúszott meg a tervezés, és csak karácsony előtt született meg több fontos döntés – például az, hogy a drezdai Gläserne Manufaktur gyártása 2025-ben befejeződik.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!













