Megérkeztek az első gyártósori berendezések a BYD készülő szegedi üzemébe, amely a kínai autógyártó eddigi legnagyobb európai beruházásának egyik mérföldköve. A vállalat december 9-én vette át a berendezéseket, ami egyértelműen jelzi, hogy a projekt túllépett az előkészítésen, és megkezdődött a gyártási infrastruktúra kiépítése. Erről a CarNewsChina számolt be. Bár a fejlemény látványos előrelépés, a gyár tényleges indulása továbbra is évekre van.
A gyárépítés csúszik – a termelés 2026 közepére várható
A BYD 2023 végén jelentette be, hogy Magyarországot választja európai gyártóbázisának központjául, hogy közelebb kerüljön az uniós vásárlókhoz és mérsékelje az EU-s elektromosautó-vámok hatását. A cég 2024 elején biztosította a szükséges területet, és akkor még azt tervezte, hogy 2025-ben elindulhat a sorozatgyártás.
A valóságban a megvalósítás üteme lassabbá vált, így a gyártás a jelenlegi információk alapján legkorábban 2026 második negyedévében indulhat be. Erről Stella Li, a BYD ügyvezető alelnöke beszélt egy novemberi kínai sajtóeseményen. Ez azt jelenti, hogy a gyár elindulása legalább egyéves csúszást szenved.
A Dolphin Surf lesz a szegedi BYD üzem első modellje
A vállalat megerősítette, hogy a szegedi gyár elsőként a Dolphin Surf modellt (más piacokon: Seagull, Atto 1) fogja gyártani. Ez a modell az olcsóbb, kompakt elektromos autók kategóriáját célozza meg, és kulcsfontosságú lehet a BYD európai terjeszkedésében.
A későbbi fázisban több további típus is csatlakozik:
- Atto 3 (Yuan Plus)
- Dolphin
- Seal
- Seal U (egyes régiókban Sealion 6 / Song Plus néven)
A tervek szerint a szegedi üzem kapacitása évente akár 300 ezer elektromos autó előállítását is lehetővé teszi majd, ami az európai gyártás egyik meghatározó pillérévé teheti a magyar létesítményt.
Miért kulcsfontosságú a magyarországi gyártás a BYD számára?
A BYD jelenleg 10% alapvámot és további 20,7% büntetővámot fizet az EU-ban értékesített elektromos autók után. A Magyarországon gyártott modellek mentesülhetnek ezektől a terhektől, ami drasztikusan javítaná a vállalat versenyképességét.
A helyi gyártás lehetővé teszi majd, hogy a BYD:
- jóval alacsonyabb árakon kínálhassa modelljeit,
- stabilabb ellátási láncot építsen ki Európában,
- és csökkentse a szállítási időket és költségeket.
A szegedi üzem tehát stratégiai lépés a BYD európai térnyerésében, és kulcsszerepet kaphat az EU-s piaci részesedés növelésében.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!













