Itt a 300 kW-os menet közbeni induktív töltés

0

Az Electreon úttörő szerepet tölt be a dinamikus induktív töltés területén, és a vállalat most részletesen ismertette, hogy az áramátvitelhez az Infineon szilícium-karbid (SiC) teljesítménymoduljaira támaszkodik. Ezek a speciálisan fejlesztett chipek teszik lehetővé, hogy a rendszer folyamatosan 200 kW, csúcson pedig akár 300 kW teljesítménnyel tölthesse az elektromos járműveket menet közben.

A partnerek közlése szerint az Infineon „EasyPACK 3B CoolSiC 2000 V” típusú moduljai kifejezetten az Electreon igényeire szabva készültek. A német chipgyártó úgy fogalmazott, hogy „növelik a rendszer áramátvitelét átlagosan 200 kW-ra, miközben a csúcsteljesítmény meghaladja a 300 kW-ot”. Ezt a teljesítményt nemrégiben a Párizs közelében futó A10-es francia autópályán végzett mérések is igazolták. A Vinci Autoroutes által vezetett konzorcium jelenleg is teszteli a menet közbeni elektromosautó-töltést, miután az év elején megkezdték a töltőtekercsek beépítését az útfelületbe. A kísérleti fázisban teherautó, furgon, személyautó és busz is részt vesz, mindegyik olyan vevőtekercsekkel felszerelve, amelyek képesek felvenni a pálya alatti energiát.

Miért lett aranyat érő technológia a szilícium-karbid?

A szilícium-karbid alapú félvezetők egyre elterjedtebbek az elektromobilitásban. A hagyományos szilíciumchipekkel szemben magasabb kapcsolási frekvenciát tudnak elviselni alacsonyabb veszteségek mellett, kompaktabb kialakítást tesznek lehetővé, és kimagasló megbízhatóságot mutatnak extrém körülmények között is. Emellett hatékonyabban vezetik el a hőt. Hátrányuk, hogy lényegesen drágábbak a hagyományos chiptechnológiáknál.

Hogyan működik az Electreon vezeték nélküli útpálya-töltése?

Az Electreon induktív töltőrendszere ezekre a SiC-alapú teljesítményelektronikai modulokra épít. A burkolat alá telepített réztekercsek buszoknak, kamionoknak és más elektromos járműveknek továbbítanak energiát egy adó–vevő elven működő rendszeren keresztül, még menet közben is. A pálya menti berendezések a villamos hálózatra vannak kötve, és akkor aktiválódnak, amikor egy jármű a tekercsek fölé ér. Az Infineon szerint „a testre szabott SiC modulok alkotják az alkalmazás magját, hatékonyan alakítják át a hálózatból érkező energiát, és lehetővé teszik az akkumulátorok zökkenőmentes töltését”. A technológia különösen előnyös autópályákon, fizetős útszakaszokon, nagy forgalmú területeken, például kikötőkben, valamint olyan kiemelt mobilitási csomópontokban, mint a repülőterek.

Nem csak Franciaországban építik: globális terjeszkedés

Az Infineon SiC-moduljaira épülő megoldást nemcsak Franciaországban alkalmazzák: a partnerek szerint az Egyesült Államokban, Németországban, Norvégiában, Portugáliában, Svédországban, Olaszországban, Izraelben és Japánban működő tesztpályákon is telepítik már, és a közeljövőben hosszú távú infrastruktúraprojektekbe is integrálni kívánják.

Németországban az A6-os autópályán fut a megfelelő tesztszakasz, Amberg-West és Sulzbach-Rosenberg között, közel egy kilométer hosszon. Az első tesztmenetekre októberben került sor az E|MPOWER projekt keretében, ahol szintén az Electreon szolgáltatja a technológiát.

Mit mondanak a fejlesztésről a partnerek?

„Az Electreon vezeték nélküli töltőrendszere valódi mérföldkő a közlekedés szén-dioxid-kibocsátásának csökkentésében” – mondta Dominik Bilo, az Infineon ipari és infrastruktúra területének értékesítési vezetője. „Büszkék vagyunk rá, hogy a testre szabott SiC teljesítménymoduljainkkal hozzájárulhatunk ehhez az úttörő megoldáshoz. Az energia hatékony átalakítása lehetővé teszi a menet közbeni töltést, és tökéletesen illeszkedik a célunkhoz, hogy egy klímasemleges jövőt formáljunk, elősegítve a dekarbonizációt és a digitalizációt.”

Oren Ezer, az Electreon vezérigazgatója hozzátette: „A vezeték nélküli elektromosautó-töltés már ma is valóság, és az Electreon áll ennek az átalakulásnak az élén. Infineon fejlett szilícium-karbid technológiáját használjuk, hogy az útpályába épített töltést még erősebbé és hatékonyabbá tegyük, lehetővé téve, hogy az elektromos buszok és teherjárművek folyamatosan működhessenek anélkül, hogy hagyományos töltőállomásokra támaszkodnának.”

Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!

Kovács Kata
Szeretem az elektromos autókat és a modern technológiát!