Újabb hat ország lázad a benzines autók betiltása ellen

0

Hat közép- és kelet-európai ország miniszterelnöke közös levélben kérte az Európai Bizottságot, hogy gyengítse a 2035-re tervezett szabályt, amely megtiltaná az új belső égésű motoros autók forgalomba helyezését. A kezdeményezés mögött Bulgária, Csehország, Magyarország, Olaszország, Lengyelország és Szlovákia áll, és most először tűnik reálisnak, hogy az EU újragondolja a korábban kőbe vésettnek hitt szabályt.

A tiltás enyhítése: hibridek és új technológiák is maradhatnak?

A levél azt kéri, hogy 2035 után is maradhassanak a hibridek, illetve minden olyan jelenlegi vagy jövőbeli technológia, amely „hozzájárulhat a kibocsátás csökkentéséhez”. A Reuters információi szerint a vezetők azt is szeretnék, hogy az EU a közlekedési szektorban ne csak az elektromos autókra építsen, hanem az alacsony szén-dioxid-tartalmú és megújuló üzemanyagokra is.

A levél így fogalmaz: „Elérhetjük és el is kell érnünk a klímacéljainkat hatékony módon, miközben nem tesszük tönkre a versenyképességünket, hiszen semmi zöld nincs egy ipari sivatagban.” Ez a mondat jól mutatja a félelmet: ha túl szigorú lesz a szabályozás, Európa autógyártása gazdaságilag kerülhet hátrányba.

Erősödik a kétely az EU-ban – több tagállam is visszatáncolna

Az EU 2023-ban jelentette be, hogy 2035-től csak olyan új személyautók és kishaszonjárművek kerülhetnek forgalomba, amelyek működés közben nem bocsátanak ki CO₂-t. Az utóbbi hónapokban azonban látványosan nőtt az ellenállás. A közelgő európai autóipari támogatási csomag miatt sok ország most próbálja „puhítani” az eredeti szabályokat.

Megszólalt a közlekedési biztos: akár új benzines autók is maradhatnak 2035 után

A közlekedési biztos, Apostolos Tzitzikostas a Handelsblattnak adott interjúban meglepő nyitottságot mutatott. Amikor arról kérdezték, hogy 2035 után maradhatnak-e a hibridek és akár a hagyományos benzinmotoros autók is, úgy fogalmazott: A Bizottság „nyitott minden technológia előtt”, és figyelembe veszik a „technológiai fejlődést”.

Ez elsőre úgy hangzott, mintha az EU visszakozna a teljes tiltástól. Később azonban pontosított: a Bizottság azt vizsgálja, milyen szerepe lehet a zéró- és alacsony kibocsátású üzemanyagoknak, például az e-üzemanyagoknak és a bioüzemanyagoknak. Két további bizottsági tisztviselő megerősítette: a belső égésű motorok akkor maradhatnak, ha kizárólag ilyen üzemanyagokkal működnek.

Németország is visszakozik – Merz még többet engedne

A német CDU vezetője, Friedrich Merz azonban ennél is tovább menne. Levelet írt Ursula von der Leyennek, amelyben azt kérte:
a 2035 utáni szabályozás ne csak a hibrideket, hanem a nagyon hatékony belső égésű motorokat is engedje tovább működni – akár fosszilis üzemanyaggal is. Ez már jóval messzebb megy, mint amit a Bizottság jelenleg elképzelhetőnek tart.

Mikor jön a döntés? Az „Autócsomag” hamarosan mindent eldönt

Az Európai Bizottság eredetileg december 10-én mutatta volna be az új „Autócsomagot”, benne a CO₂-flotta­határok megváltoztatásával. A Reuters szerint ez december 16-ra csúszott, de tovább tolódhat januárig is.

A csomag nemcsak a 2035-ös célokat írhatja át, hanem új ösztönzőket is tartalmazhat a vállalati flották elektromosítására. Régóta szó van arról, hogy 2030-tól minden vállalati autó újonnan csak elektromos lehetne. Ha ez valóban így lesz, akkor a belső égésű motoros és hibrid autók 2030 után gyakorlatilag már csak magánvásárlók számára maradnának elérhetők. Nem meglepő, hogy az autókölcsönzők már most erősen tiltakoznak.

Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!

Kovács Kata
Szeretem az elektromos autókat és a modern technológiát!