Ilyen a vadonatúj elektromos Mercedes GLB – mindent visz az SUV-piacon?

0

Már a belső égésű motoros korszakban is a GLB számított a Mercedes legpraktikusabb belépőmodelljének, és az új, EQ-technológiával készülő változat célja, hogy ezt a státuszt az elektromos érában is megőrizze. A CLA és a Shooting Brake után Stuttgart most mutatta be az MMA platformra épülő legsokoldalúbb modellt. Bár a hajtáslánc nem okoz meglepetést, a dizájn annál inkább friss és megosztó.

Jég alól előbújó új dizájn

A világpremier előtt a Mercedes klímakamrás szélcsatornában készült fotókat tett közzé, ahol a vastag jégréteg mögül is kivehető volt az új generáció karaktere. A modell tisztán elektromos hajtással érkezik először, később pedig – a CLA-hoz hasonlóan – 48 voltos hibridként is kapható lesz. Bár kevésbé szögletes, a függőleges hátsó ablak megőrzésével a GLB továbbra is összetéveszthetetlenül GLB marad.

„Elolvadt a jég”: minden részletében látható az új GLB

A Mercedes szerint a GLB esetében „a karakteres dizájn találkozik a mindennapok praktikusságával”. Gorden Wagener vezető dizájner így jellemezte a modellt: „Az vadonatúj GLB különösen erőteljes módon testesíti meg a Sensual Purity filozófiánkat… Karakteres, érzéki és lélekkel teli SUV.”

A CLA-nál bemutatott folytonos első fénycsík a GLB-nél is megjelenik, azonban nem kapcsolódik össze a motorháztetővel vagy a hűtőmaszkkal. A fekete, zárt maszkot rengeteg Mercedes-csillag díszíti, amelyet két fekete, krómozott betétes lamella tesz robusztusabbá. A végeredmény azonban kissé zsúfolt hatást kelt, főleg a letisztultabb ázsiai konkurensekhez képest.

Oldalnézet: klasszikus GLB arányok

Oldalról nézve az új GLB nem rejti identitását. A hosszú motorháztető miatt illeszkedik a Mercedes új, belső égésű motoros formanyelvéhez, miközben az utastér hosszú tetővonallal és meredek farral hordozza az EQB örökségét. A GLB továbbra is ritkaságként hétüléses kivitelben is rendelhető, és bőséges csomagteret kínál, ha a harmadik sort lehajtják.

Erős Smart-párhuzam a hátsó részen

A hátsó kialakítás feltűnően hasonlít a Smart #5 modellre. A közös Geely–Mercedes tervezési hatás érződik a lámpák formáján, az ablakvonalon és az ajtók dizájnján. Érdekesség, hogy a hátsó ablaktörlőt az üveg alsó részére helyezték, ami egy közel 60 ezer eurós autón kissé szokatlan. Például a Kia EV4 elegánsabban rejti el ugyanezt a tetőspoilerben.

A technika: ismerős, de továbbfejlesztett

A motorháztető alatt nincs meglepetés: az MMA platform hajtásai a CLA-ból már ismertek. A GLB indulásként két nagy akkumulátoros változatban jön:

– GLB 250+
– GLB 350 4MATIC

Mindkettő 85 kWh-s NMC akkumulátort kap, és a 250+ 631 kilométeres WLTP-hatótávval a család csúcsa. A 4MATIC verzió 614 kilométert tud, köszönhetően annak, hogy az első 80 kW-os motor pillanatok alatt lekapcsolható, így az autó sokszor hátsókerék-hajtásként működik. A hátsó villanymotor kétfokozatú váltót és szilícium-karbid invertert használ a jobb hatékonyság érdekében.

Rekordgyors töltés

800 voltos rendszer akár 320 kW-os DC töltést is tud. Ez 10–80% között 22 percet jelent, tíz perc alatt pedig akár 260 kilométer hatótáv is tölthető. A 400 voltos töltéshez külön DC-konverter kell, amely feláras. AC oldalon 22 kW is kérhető. A modell bidirekcionális töltésre is képes, de ezt később, OTA-frissítéssel aktiválják.

Jön az olcsóbb LFP-s változat is

Várhatóan érkezik a GLB 200, 58 kWh-s LFP akkumulátorral, 200 kW-os töltéssel és körülbelül 20 perces villámtöltési idővel. A hatótáv valószínűleg 490 km körül alakul majd.

Óriási csomagtér és két tonnás vontatás

A CLA Shooting Brake-hez képest a GLB mintegy 2000 euróval drágább, de sokkal praktikusabb. A modell akár 1715 liter csomagteret kínál, a hétüléses verzió 1605 litert. Öt ülésnél 540 liter, hét ülésnél 480 liter az alap csomagtér.

Újdonság a 127 literes első csomagtartó (frunk), amely a Mercedes szerint elfér benne egy üdítőrekesz, három focilabda vagy egy kisebb sátor.

A GLB méretei is nőttek:
– hossz: 4,73 m (+4,8 cm)
– szélesség: 1,86 m (+2,7 cm)
– magasság: 1,69 m (–1,4 cm)

A hátsó sor könnyebben használható, az Easy Entry funkció és a nagyobbra nyíló ajtók miatt a beszállás kényelmesebb. A tengelytáv 60 mm-rel nőtt, immár 2,89 méter, így a középső sorban is tágasabb a hely. A vontatási kapacitás pedig 2 tonnára nőtt.

Belső tér: a CLA mintájára, Superscreen kijelzővel

A belső térben feltűnik a Superscreen, amely a teljes műszerfalat átíveli. A két első ülés között lebegő hatású középkonzol kapott helyet. A fejmagasság a nagy panorámatető ellenére is nőtt.

A Vision EQXX programból átvett új hőszivattyú miatt a Mercedes jég alatt mutatta meg a modellt. Mínusz 7 fokos külső hőmérsékleten egy 20 perces úton az utastér kétszer gyorsabban melegedett fel, mint az elődnél, és feleannyi energiát igényelt. A fűtés automatikusan indul, amint az utas beszáll. A Mercedes szerint a modell minden részletében hatékonyságra optimalizált.

Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!

Kovács Kata
Szeretem az elektromos autókat és a modern technológiát!