A TU Eindhoven egy rendkívül könnyen karbantartható, fenntartható elektromos városi autót mutatott be Aria néven, amelyet a felhasználók bizonyos esetekben saját maguk is meg tudnak javítani. A projekt célja – ahogy az egyetemi csapat fogalmazott – az, hogy „inspirálja az autóipart és kihívást intézzen az európai döntéshozók felé”.
A TU Eindhoven régóta híres az elektromos járművekkel kapcsolatos innovációról, legújabb fejlesztésük pedig a TU/ecomotive hallgatói csapat munkája. Az Aria egy olyan akkumulátoros elektromos jármű, amelyet kifejezetten rendkívül könnyen javíthatóra terveztek.
A moduláris felépítés a kulcs: minden leszerelhető és cserélhető
A diákok elmondása szerint „a felhasználók maguk is meg tudják javítani az autót, és kisebb hibák esetén nem függnek többé a gyártótól”. A megoldás lényege a moduláris felépítés, vagyis hogy a koncepció leszerelhető elemekből áll, beleértve az akkumulátort, a karosszériaelemeket és a belső elektronikai modulokat is.
A csapat szerint, ha valami meghibásodik, a felhasználónak csak az adott alkatrészt kell kicserélnie. A javítást érthető kézikönyvek, szabványosított komponensek, egy beépített szerszámkészlet és egy állapotfigyelő alkalmazás is segíti. Így a karbantartás egy része valóban házilag is megoldható.

Moduláris akkumulátor: hat darab, egyenként 12 kilós egység
Mindez az akkumulátorra is vonatkozik: a 13 kWh kapacitású rendszer hat modulból áll, amelyek egyenként mindössze tizenkét kilogrammot nyomnak. Ezek kézzel eltávolíthatók vagy cserélhetők, ha szükség van rá, ami teljesen új szintre emeli a javíthatóságot az elektromos autók világában.
Könnyen szerelhető karosszéria – hozzáférhető belső vázszerkezet
A karosszéria kialakítása ugyancsak átgondolt. A külső paneleket le lehet szerelni, így a belső szerkezeti elemek egyszerűen hozzáférhetők. A hallgatók elsődleges célja, hogy forradalmasítsák az elektromos autók javíthatóságát, mert szerintük „erre égető szükség van: az elektromos autókat egyre nehezebb javítani. Az akkumulátorok gyakran a vázba vannak integrálva, az alkatrészek pedig nem szabványosítottak, és a független szervizek számára nehezen beszerezhetők”.

„Az elektromos autók javíthatósága fenntarthatósági kérdés”
A csapatvezető, Taco Olme szerint ez az egész jelenség aláássa az elektromos járművek fenntarthatósági ígéretét. Üdvözli a 2024-ben elfogadott európai jogszabályt, amely gyorsabbá, olcsóbbá és egyszerűbbé teszi a fogyasztók számára a termékek javításához való hozzáférést.
Mint mondta: „Az új európai szabályok előrelépést jelentenek, de elsősorban a háztartási gépekre és a fogyasztói elektronikára koncentrálnak. Az elektromos járművek továbbra is kiesnek a szabályozásból. Az ARIA-val megmutatjuk, mi lehetséges, és reméljük, hogy az EU-t arra ösztönözzük, hogy ezeket a szabályokat a személyautókra is terjessze ki.” Majd hozzátette: „Ezzel párhuzamosan azt is meg akarjuk mutatni az autóiparnak, hogy a fenntartható és praktikus dizájn valóban megvalósítható. Ha mi egy éven belül fel tudjuk építeni ezt a járművet, akkor az iparág számára is bőven vannak lehetőségek.”
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!













