A Xiaomi autói már profitot termelnek – de meddig tart a lendület?

0

A Xiaomi bejelentette, hogy elektromosautó-divíziója először ért el működési nyereséget, méghozzá a harmadik negyedévben. Az üzletág 700 millió jüan, azaz mintegy 85 millió euró EBIT-eredményt termelt, ami egyértelmű jelzés arra, hogy a kínai technológiai óriás elektromosautó-stratégiája kezdi meghozni gyümölcsét. A vállalat ezzel párhuzamosan az éves értékesítési előrejelzést is megemelte, hiszen a korábban várt 350 000 helyett már 400 000 darabos elektromosautó-eladással számol 2025-re.

Miért most lett nyereséges az autós üzletág?

A „Smart Electric Vehicles, AI and Other New Initiatives” néven futó üzletág – amely az elektromos járművek mellett a mesterséges intelligenciát és más jövőbe mutató fejlesztéseket foglalja magába – 19 hónappal az SU7 indulása után vált nyereségessé. A harmadik negyedévben a teljes árbevétel 29 milliárd jüan volt, amelyből 28,3 milliárd jüan kizárólag az elektromosautó-eladásokból származott. Ez euróra átszámítva 3,53 milliárd eurós forgalmat jelent, amelyből 3,45 milliárd eurót maguk az autók adtak. A Xiaomi így egy év alatt 199 százalékos növekedést ért el 2024 harmadik negyedévéhez képest, míg az idei második negyedévhez képest 36 százalékos bővülést könyvelhetett el.

Ugrásszerűen nőtt a kiszállítások és az átlagárak szintje

A Xiaomi szerint a pozitív eredmény egyik fő oka, hogy jelentősen nőttek a kiszállítások, és emelkedett az átlagos eladási ár is. Az értékesítések 81 302 darabról 108 796 darabra emelkedtek a második és harmadik negyedév között, ami 33,8 százalékos növekedés. Az egy évvel korábbi eredményekhez képest pedig elképesztő, 173,4 százalékos bővülést értek el, hiszen 2024 harmadik negyedévében még csupán 39 790 autót szállítottak le.

Az átlagos eladási ár is fokozatosan növekedett: a 238 650 jüanos érték 260 053 jüanra emelkedett, ami 9 százalékos drágulást jelent. Euróban ez 29 080 euróról 31 690 euróra történő növekedést takar. A vállalat szerint az emelkedés különösen a magasabb árú YU7 sorozat iránti kereslet felfutásának köszönhető.

A Xiaomi SUV-je vezeti a kínai eladásokat

A Xiaomi hangsúlyozta, hogy „2025 októberében a Xiaomi YU7 sorozat az első helyen végzett a kínai szárazföldi SUV-eladási rangsorban”, ami óriási siker egy olyan szegmensben, ahol erős a verseny. Mindezt támogatja a vállalat egyre kiterjedtebb értékesítési és szervizhálózata: szeptember végén már 402 értékesítési központ és 209 szervizközpont működött, összesen 119, illetve 125 kínai városban.

Látványosan javult a bruttó árrés

Az üzletág bruttó árrése egy év alatt 17,1 százalékról 25,5 százalékra nőtt. A Xiaomi szerint ezt több tényező is elősegítette, köztük a kulcsfontosságú komponensek csökkenő költsége, az alacsonyabb fajlagos gyártási ráfordítás, a Xiaomi SU7 Ultra 2025 márciusi bevezetése, valamint más kapcsolódó üzleti tevékenységek megemelkedett árrése. Ennek eredményeként az elektromosautó- és AI-üzletág a harmadik negyedévben már a teljes Xiaomi-csoport 25 százalékát tette ki, a második negyedév 18 százalékához képest.

Lei Jun: a 350 ezres cél már megvan, jövőre jön a 400 ezer autó

Lei Jun, a Xiaomi vezérigazgatója közölte, hogy a vállalat még ezen a héten eléri az idei 350 000 darabos célját, és 2025-ben meghaladják a 400 000 darabos gyártási és kiszállítási volument. Ha az eddig gyártott autókat is beleszámítjuk, a Xiaomi jelenleg nagyjából 500 000 legyártott járműnél tart.

A siker mögött árnyoldalak is vannak

A Bloomberg azonban figyelmeztet: a Xiaomi egyszerre két komoly kihívással is küzd. A globális memórialapka-hiánymindkét fő üzletágnak – a mobiltelefonoknak és az elektromos autóknak – növeli a költségeit, miközben a kínai állami adókedvezmények fokozatos kivezetése a keresletet is visszavetheti. A bizonytalanságot jól mutatja, hogy mindez máris érezhetően lehűtötte a Xiaomi részvényárfolyamának idei növekedését.

Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!

Kovács Kata
Szeretem az elektromos autókat és a modern technológiát!