A Polestar vérzik, de növekszik: így alakult a 2025-ös harmadik negyedév

0

Polestar közzétette 2025 harmadik negyedéves pénzügyi jelentését, amelyből kiderül, hogy a svéd–kínai prémium elektromosautó-gyártó 365 millió dolláros nettó veszteséget könyvelt el. Ez 13 százalékkal magasabb, mint egy évvel korábban, annak ellenére, hogy a bevétel 36 százalékkal nőtt. A vállalat összesen 748 millió dollár bevételt ért el, amit főként a járműeladások növekedése hajtott.

Több eladás, gyengébb marzsok

A Polestar 14 192 autót értékesített július és szeptember között, ami 13 százalékos növekedést jelent éves alapon. A cég szerint ez azt bizonyítja, hogy a modellpaletta továbbra is vonzó, különösen az európai piacokon. Emellett 33 millió dollárnyi bevételt hozott a kibocsátási kvóták értékesítése, amely 2024-ben még marginális tételnek számított.

Mindazonáltal a költségek még gyorsabban nőttek, így a bruttó nyereséghányad romlott: míg tavaly -1,2 százalék volt, addig idén -6,1 százalékra esett vissza. A Polestar a romló eredményt az amerikai importvámokkal és az árverseny fokozódásával indokolta, de a belső működési költségek emelkedése is komoly tényező.

Erős bevételnövekedés az év első kilenc hónapjában

A Polestar az év első három negyedévében 2,17 milliárd dollár bevételt ért el, ami 48,8 százalékos növekedés a 2024-es évhez képest. Ez valamelyest lassulás az év első feléhez viszonyítva, amikor még 56,5 százalékos növekedést regisztráltak.

2025 január és szeptember között a vállalat 44 482 autót adott el, ami 36,5 százalékos éves növekedést jelent. A CO₂-kvóták értékesítéséből származó bevétel 123 millió dollárra emelkedett, köszönhetően az EU-s és amerikai emissziós együttműködéseknek.

Az új értékesítési modell hatása

A Polestar szerint a növekedést az új értékesítési modell is támogatta, amelyet 2025 februárjában vezettek be. Az online értékesítés mellett a Volvo-kereskedőhálózatban is megjelentek a Polestar modellek. Ez az úgynevezett „aktív értékesítési modell” jelentősen növelte a kiskereskedelmi forgalmat és bővítette a márka láthatóságát.

Nagy leírás a Polestar 3 miatt

A vállalat pénzügyi teljesítményét jelentősen rontotta a Polestar 3 SUV értékvesztése. A Geely-csoporthoz tartozó gyártó 739 millió dolláros leírást hajtott végre a második negyedévben, mivel a modell a vártnál gyengébben teljesít a piacon. Ennek következtében a kumulált veszteség 1,56 milliárd dollárra nőtt az év első kilenc hónapjában, ami 80 százalékkal több, mint egy évvel korábban. A bruttó árrés -34,5 százalékra esett vissza, amit a vállalat vezetése szerint a vámok, az árnyomás és a jövedelmezőségi kilátások romlása okozott.

A vezérigazgató bizakodó: „haladunk előre”

Michael Lohscheller, a Polestar vezérigazgatója szerint a cég folytatja kereskedelmi átalakulását, bővíti a hálózatát és új értékesítési helyszíneket nyit mind a 28 piacán. Hozzátette: „Bár a piaci környezet továbbra is kihívásokkal teli, 49 százalékkal nőtt a bevételünk, és folytatjuk működésünk hatékonyabbá tételét.”

Polestar 6 vagy Polestar 7? – változó prioritások

A cég nem kommentálta azokat a híreket, amelyek szerint leállították volna a Polestar 6 roadster fejlesztését. A pletykák szerint az új vezetés inkább a Polestar 7 SUV fejlesztésére helyezi a hangsúlyt. A hivatalos pénzügyi jelentésben azonban a Polestar 6 továbbra is szerepel a jövőbeni modellek között, míg a Polestar 7 bemutatását 2028-ra erősítették meg. Ez lesz az első Polestar, amelyet Európában gyártanak, méghozzá a Volvo szlovákiai üzemében.

Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!

Kovács Kata
Szeretem az elektromos autókat és a modern technológiát!