A Ford vezérigazgatója, Jim Farley őszintén beszélt arról, hogy milyen „nagyon alázatos élményben” volt része, amikor először szétszedett egy Tesla Model 3-at és több kínai elektromos autót. A podcast-interjúban elmondta, hogy a látottak gyökeresen megváltoztatták a Ford stratégiáját, mert rájött: a hagyományos amerikai megközelítés már nem elég.
Farley szerint a Ford ezután kisebb, olcsóbb és hatékonyabb elektromos autókra fog összpontosítani, kevesebb nyersanyag-felhasználással és kisebb akkumulátorokkal. A cél, hogy a jövő Ford EV-i túlszárnyalják a Mach-E és F-150 Lightning jelenlegi szintjét – nem csak teljesítményben, hanem árban is.
„Egzisztenciális fenyegetés”: Kína dominanciája aggasztja a Fordot
Farley már korábban is figyelmeztetett, hogy a kínai elektromosautó-gyártók „egzisztenciális veszélyt” jelentenek a nyugati autóiparra. A vezérigazgató annyira komolyan veszi a fenyegetést, hogy egy Xiaomi SU7-et is kipróbált, miután Sanghajból Chicagóba szállíttatta – és bevallása szerint „nem akarta visszaadni”.
Szerinte Kína EV-piaca robbanásszerűen nő, és az ország kormányzati szinten támogatja az elektromobilitást, ami hatalmas versenyelőnyt jelent a nyugati gyártókkal szemben.
Amerikában ellenszél fúj – Farley mégsem hátrál meg
Miközben Kína előretör, az USA-ban visszaesett az elektromobilitás lendülete. A 7500 dolláros adókedvezmény megszűnt, a politika pedig ismét az olajipar felé fordul. Farley azonban nem enged: „Nem fordulhatunk el az elektromos autóktól – nemcsak Amerikában, hanem globálisan sem. Nem fogom átengedni a terepet a kínaiaknak.” A Ford vezetője tisztában van vele, hogy az amerikai vásárlók nem 70-80 ezer dolláros EV-ket keresnek, hanem elérhető árú, praktikus modelleket.
Új platform, új korszak: olcsóbb és hatékonyabb Ford EV-k
Továbbá Farley bejelentette, hogy a Ford új elektromos platformot fejleszt – a Universal EV Platformot, amelynek célja az olcsóbb gyártás és alacsonyabb ár. Az első modell egy középméretű elektromos pickup lesz, körülbelül 30 000 dolláros áron, amely 2027-ben kerül piacra. A járművek LFP-akkumulátorokat kapnak, a kínai CATL technológiáját licencelve, és az új michigani üzembenkészülnek majd. Lisa Drake, a Ford alelnöke hangsúlyozta: a cél az, hogy a Ford elérje a kínai gyártók költségszintjét, miközben megőrzi amerikai identitását.
F-150 Lightning: szünet és újratervezés
A Ford egyelőre leállította az F-150 Lightning gyártását, mivel a Wall Street Journal szerint a vállalat teljes újratervezésen gondolkodik. Az új generáció már az Universal EV Platformra épülhet, így hatékonyabb és olcsóbb lesz elődjénél. Farley üzenete egyértelmű: ha a Ford nem fejleszt elektromos járműveket, akkor végleg lemarad Kína mögött. A cég célja, hogy új, megfizethető és innovatív EV-modellekkel térjen vissza a globális élvonalba.
Összegzés: a Ford jövője az elektromosságban rejlik
Jim Farley szavai világosan mutatják, hogy a Ford nem engedheti meg magának az elektromos átállás lelassítását. A Tesla és a kínai gyártók technológiai fölénye felébresztette az amerikai óriást, amely most teljes stratégiaváltásba kezdett. A tét hatalmas: ha a Ford nem vált időben, Kína végleg átveheti a vezetést az autóiparban.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!













