Kína autóexportja szárnyal, az elektromos modellek viszik a prímet

0

kínai autóipar 2025 első tíz hónapjában 798,39 milliárd jüan, vagyis mintegy 112,8 milliárd dollár értékű járműexportot bonyolított le – derül ki a Kínai Vámhivatal (General Administration of Customs) friss adataiból, amelyeket az IT-home ismertetett. Ez 14,3%-os éves növekedést jelent, és új rekordot állított fel a világ egyik legnagyobb járműexportáló országa számára. A kínai autóexport tovább bővül, annak ellenére, hogy a globális kereskedelem növekedési üteme egyre inkább lassul.

Az autóipar húzóágazattá vált

Ugyanezen időszakban Kína teljes áruexportja elérte a 22,12 billió jüant (3,12 billió dollárt), ami 6,2%-os növekedést jelent az előző évhez képest, míg az import 15,19 billió jüanon (2,14 billió dollár) stagnált. Az autóipar ezzel messze meghaladta az ipari átlagot, így a legfontosabb húzóágazatok közé került. A gépészeti és elektronikai termékek továbbra is dominálnak, a kínai export több mint 60%-át adva, de ezen belül az autók és a félvezetők bizonyultak a legnagyobb növekedési hajtóerőknek.

Októberben is robbanásszerű növekedés

Csak októberben a járműexport 34%-kal emelkedett az előző év azonos hónapjához képest. Az integrált áramkörök kivitele pedig 26,9%-kal nőtt – derül ki a vámhivatal részletes statisztikáiból. A szakértők szerint ez is bizonyítja, hogy a külföldi piacokon továbbra is erős a kereslet az elektromos és technológiailag fejlett termékek iránt. Ez a trend különösen Délkelet-Ázsiában, a Közel-Keleten és Latin-Amerikában segítette a kínai autógyártók piaci térnyerését.

Érdekesség, hogy miközben az összesített kínai export októberben 0,8%-kal csökkent, ez volt az első visszaesés hónapok óta. A közgazdászok szerint a visszaesést részben a magas tavalyi bázis, részben a Közép-Őszi Fesztivál miatti kevesebb munkanap, valamint a nyugati piacok gyengébb kereslete magyarázza. Ennek ellenére a magánvállalatok aktivitása erős maradt: a 21,28 billió jüant (3 billió dollárt) kitevő export-import forgalmuk 7,2%-kal haladta meg az egy évvel korábbit.

Elektromos és plug-in hibrid autók a növekedés motorjai

Bár a kínai vámhatóság nem részletezte az exportált járművek típusait és célországait, az iparági adatok egyértelműen azt mutatják, hogy az elektromos járművek (EV) és a plug-in hibridek (PHEV) maradtak a fő növekedési tényezők. A BYD, az SAIC és a Chery gyártói teljesítménye különösen kiemelkedő volt, így Kína ma már a világ egyik legnagyobb autóexportáló hatalma. A kínai elektromos autók iránti kereslet nemcsak az olcsóbb árak, hanem a fejlett akkumulátortechnológia és a gyors gyártási kapacitásbővítés miatt is folyamatosan nő.

A 2025-ös kilátások: lassulás, de továbbra is növekedés

Az elemzők előrejelzései szerint 2025 egészében az autóexport volumene továbbra is meghaladja majd a 2024-es szintet, ám a növekedés üteme várhatóan mérséklődik. Ennek oka a gyengülő külső kereslet és a kereskedelmi korlátozások szigorodása lehet. Ennek ellenére az autóipar felülteljesíti a legtöbb feldolgozóipari ágazatot, ami jól mutatja Kína elmozdulását a magasabb hozzáadott értékű termelés és a globális piacok meghódítása felé.

Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!

Kovács Kata
Szeretem az elektromos autókat és a modern technológiát!