Mérföldenkénti útdíjat vezethetnek be az elektromos autókra Angliában

0

Az Egyesült Királyság kormánya mérföldenként fizetendő útdíj bevezetését tervezi az elektromos autókra, hogy pótolja a benzin- és dízelüzemű járművek után korábban befolyt, de mostanra visszaesett üzemanyagadó-bevételeket– írja a The Guardian. A cél az, hogy az elektromos autók tulajdonosai is arányosan járuljanak hozzá a közterhekhez, hiszen jelenleg nem fizetnek üzemanyagadót.

Mérföldenként 3 penny – ennyit kellene fizetniük a villanyautósoknak

A tervezet szerint az elektromos járművek vezetőinek mérföldenként 3 pennyt kellene fizetniük, ami mai árfolyamon körülbelül 13 forintnak felel meg. Egy átlagos brit autós esetében ez éves szinten 250 fontnyi többletköltséget jelentene – azaz több mint 110 ezer forintot.

A rendszer várhatóan 2028-ban lépne életbe, miután a kormány konzultál a szakmai szervezetekkel és társadalmi partnerekkel.

A kormány szerint az intézkedés igazságosabbá tenné az adórendszert

A brit pénzügyminisztérium szerint az új útdíj nemcsak az adórendszert tenné igazságosabbá, hanem segítene csökkenteni a 20–30 milliárd fontos költségvetési hiányt is, amely az üzemanyagadó-bevételek eltűnésével keletkezett. A hagyományos, belső égésű motoros autók tulajdonosai jelenleg évente átlagosan 600 fontnyi üzemanyagadót fizetnek, míg az elektromos autósok semmit – ezt a különbséget kívánja a kormány mérsékelni.

2028-ra akár hatmillió elektromos autó is lehet az utakon

Daily Telegraph értesülései szerint 2028-ra akár 6 millió elektromos autó is közlekedhet az Egyesült Királyság útjain. Ez a tendencia jelentős bevételkiesést okozhat az államkasszának, így az új útdíj pénzügyi kényszerhelyzetre is válasz lehet. Több közlekedéspolitikai szervezet és gazdasági kutatóintézet korábban már jelezte: hosszú távon fenntarthatatlan, ha a villanyautók teljesen adómentesek maradnak, hiszen ez torzíthatja a piacot és veszélyeztetheti a költségvetés stabilitását.

Egyre több az elektromos autó, nő a feszültség az adópolitika körül

A brit autógyártók szövetségének adatai szerint már több mint 1,3 millió elektromos autó fut az országban, és a számuk rohamosan növekszik. A tervezett útdíj így nemcsak az állami bevételek pótlását szolgálja, hanem új irányt adhat a közlekedés jövőjéről szóló vitának is. A bevezetés ugyanakkor politikai és társadalmi vitákat is generál, hiszen a villanyautók elterjedésének ösztönzése eddig az adómentességre és támogatásokra épült – ezt a logikát törné meg a mostani javaslat.

Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!

Kovács Kata
Szeretem az elektromos autókat és a modern technológiát!