Az Egyesült Királyság elektromosautó-piaca 2025 októberében is stabil növekedést mutatott: a tisztán elektromos járművek (BEV) piaci részesedése elérte a 25,4 százalékot, ami az év második legjobb hónapja volt. A brit Autógyártók és Kereskedők Szövetsége (SMMT) azonban arra figyelmeztet, hogy a kormány tervezett adóváltozásai veszélybe sodorhatják ezt a fejlődést.
Eddig 386 244 elektromos autót regisztráltak 2025-ben, így már két hónappal az év vége előtt meghaladták a 2024-es teljes évet. Ez azt jelenti, hogy az elektromos modellek az összes új jármű 22,4 százalékát teszik ki az országban. A növekedéshez hozzájárultak a nagy autógyártói beruházások és a kormányzati ösztönzők, köztük az Electric Car Grant program, amely közvetlen támogatást nyújt a vásárlóknak.
Rekord eladások, csökkenő hagyományos autópiac
Az SMMT friss adatai alapján 2025 októberében 144 948 új autót helyeztek forgalomba az Egyesült Királyságban, ami 0,5 százalékos növekedés az előző évhez képest. A növekedés kizárólag az elektromos és hibrid hajtású autóknak köszönhető, mivel a benzines és dízelmodellek eladásai tovább csökkentek.
A BEV-eladások éves szinten 23,6 százalékkal bővültek, ami több mint 7000 darabos növekményt jelentett. A plug-in hibridek (PHEV) eladásai 27,2 százalékkal, míg a hagyományos hibridek (HEV) 2,1 százalékkal emelkedtek. Bár a BEV-ek 25,4 százalékos piaci részesedése kiemelkedő, még mindig kissé elmarad a kormány Zero Emission Vehicle (ZEV) Mandate által kitűzött 28 százalékos céljától.
További növekedés jöhet, de a célok szigorúak
Az SMMT előrejelzése szerint 2025 lesz az első év 2019 óta, amikor az Egyesült Királyságban több mint kétmillió új autó kerül piacra. Ezen belül a tisztán elektromos modellek várhatóan a piac 23,3 százalékát adják majd, ami 2026-ra 28,2 százalékra, 2027-re pedig 32,2 százalékra emelkedhet.
Ugyanakkor ezek a számok még mindig elmaradnak a ZEV Mandate által előírt 33 és 38 százalékos kvótáktól, ami azt jelzi, hogy a gyártóknak és a kormánynak további ösztönzőkre lesz szüksége a célok eléréséhez.
Az adóváltozások visszaąvethetik a zöld átállást
A pozitív trendek ellenére az SMMT aggodalommal figyeli a brit kormány tervét, amely szerint megszüntetné az úgynevezett Employee Car Ownership Scheme (ECOS) rendszert. Ennek értelmében az ECOS-járművek a jövőben vállalati autóadó hatálya alá kerülnének, ami gyakorlatilag megszüntetné ezeket a konstrukciókat. A szervezet szerint ez évente mintegy 100 000 autóval – az éves piac 5 százalékával – csökkentené az újautó-eladásokat, ami komoly csapás lenne az elektromosautó-piacra is, mivel az ECOS jelenleg kedvezményes hozzáférést biztosít a munkavállalóknak a BEV-ekhez.
„Ez büntetné a dolgozókat és a zöld beruházásokat”
Mike Hawes, az SMMT vezérigazgatója így fogalmazott: „A kormány az elektromos járműveket támogató ösztönzőkkel és nemzetközi kereskedelmi megállapodásokkal eddig sokat tett az iparág fejlődéséért és a szén-dioxid-mentesítés elősegítéséért. Az ECOS megszüntetése azonban aláásná ezt az előrelépést – büntetné a dolgozókat, csökkentené az állam bevételeit és veszélybe sodorná a zöld beruházásokat. Amikor a költségvetésnek a növekedést kellene ösztönöznie, ez a döntés épp az ellenkezőjét tenné. Itt az ideje az újragondolásnak.”
Következtetés: a növekedés megőrzéséhez stabil támogatási rendszer kell
Az Egyesült Királyság tehát továbbra is jó úton halad az elektromos mobilitás elterjedése felé, azonban a piac lendületének fenntartásához elengedhetetlen, hogy a kormány ne vonja vissza azokat a támogatásokat, amelyek eddig a növekedés motorját jelentették. Ha a BEV-piac stabilitása megmarad, az ország közelebb kerülhet a klímasemlegességi célokhoz, és tovább erősítheti pozícióját Európa egyik legfejlettebb elektromosautó-piacaként.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!













