Fordulat a Teslánál: mégis lesz kormánya a Cybercabnek?

0

Úgy tűnik, a Tesla mégsem ragaszkodik teljesen a kormány és pedál nélküli jövőképhez. Robin Denholm, az autógyártó elnöke a Bloombergnek adott interjúban elárulta, hogy a vállalat fontolóra vette a Cybercab újratervezését, és akár hagyományos kezelőszerveket is kaphat a jármű.

A Cybercab: Musk legmerészebb koncepciója

Cybercab tavaly debütált, mint a Tesla egyik legforradalmibb, teljesen önvezetésre tervezett modellje. A kétüléses elektromos autó kormány és pedál nélkül készült volna, kizárólag robotaxiként. Elon Musk korábban egyértelműen kijelentette: „Nincsenek tükrök, nincsenek pedálok, nincs kormány. Hogy világos legyen: ez a jármű egy tiszta robotaxi.”

A Cybercab belső tere minimalista és futurisztikus volt, a Tesla új, „unboxed” platformjára építve. Ezzel a Tesla olcsóbb elektromos autók új generációját kívánta elindítani.

Musk mégis elkaszálta a többi változatot

Elon Musk később elvetette a további variánsokat, mondván, hogy amint a Tesla eléri a teljes önvezető (FSD) technológiátnem lesz szükség ember által vezetett autókra. Csakhogy a valóság másként alakult: a Tesla még nem oldotta meg a felügyelet nélküli autonóm vezetést, és Musk ismét tévesen jósolta meg a technológia bevezetésének időpontját.

Ennek ellenére a cég 2026-ra tervezi a Cybercab sorozatgyártását, és Musk legutóbbi negyedéves jelentésében kijelentette, hogy ez a modell adja majd a Tesla termelésnövekedésének gerincét. Ez azonban csak akkor lesz lehetséges, ha a vállalat addigra valóban működő FSD-rendszert tud felmutatni – ami jelen állás szerint még korántsem biztos.

Szabályozási akadályok is nehezítik az utat

jelenlegi amerikai szabályozási környezet sem kedvez a kormány nélküli járműveknek. Bár az Egyesült Államok közlekedési hatóságai lazítottak az önvezető járművekre vonatkozó szabályokon, évente mindössze 2500 darab kormány és pedál nélküli járműre adható ki engedély gyártónként. Ez súlyos korlátot jelent egy tömeggyártásra szánt Tesla-modell esetében.

Fordulat Denholm nyilatkozatában

Robin Denholm a Bloombergnek adott interjúban egyértelműen utalt a visszalépés lehetőségére: „Ha szükség van kormányra, akkor lesz kormány és pedál is.”

Ez a kijelentés pedig fordulópontot jelenthet a Tesla stratégiájában. A vállalat így alkalmazkodhat a jogi előírásokhoz, és a Cybercab valóban piacra kerülhet 2026-ban, akár félig autonóm formában is.

Gyártás Texasban, cél a robotaxi-szolgáltatás

Cybercab gyártása a texasi Gigafactoryban indul majd, az austini üzem ad otthont az előkészületeknek. A Tesla a modellt olcsóbb alternatívaként pozicionálja a Model Y mellett, kifejezetten a jövőbeli robotaxi-hálózatához. Az viszont, hogy végül milyen formában kerül piacra a Cybercab, most először tűnik nyitott kérdésnek – és akár egy kormány visszatérése is része lehet a történetnek.

Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!

Kovács Kata
Szeretem az elektromos autókat és a modern technológiát!