A német Szövetségi Közlekedési Minisztérium bemutatta a Töltési Infrastruktúra 2030 Mestertervét (Masterplan Ladeinfrastruktur 2030), amely kijelöli az ország elektromosjármű-töltőhálózatának jövőbeli irányait – immár a nehézgépjárművek villamosítását is beemelve a stratégiai célok közé. A tervezet jelenleg társadalmi egyeztetés alatt áll, így a végleges változat még finomításra kerülhet.
Patrick Schnieder közlekedési miniszter (CDU) a dokumentum bemutatásakor hangsúlyozta: „A Töltési Infrastruktúra 2030 Mesterterv az új útitervünk, hogy mindenki, aki tölteni szeretne, valóban tölthessen is.” A kormány célja, hogy a töltés elérhető, egyszerű és megbízható legyen az ország minden pontján, ehhez pedig az állam, az önkormányzatok, a vállalatok és a lakosság szoros együttműködésére lesz szükség.
Öt pillér, negyven intézkedés a villanyautózás gyorsításáért
A mesterterv öt fő cselekvési terület mentén mintegy negyven konkrét lépést határoz meg. Ezek között szerepel a kereslet és befektetések ösztönzése, a megvalósítás egyszerűsítése, a verseny és árátláthatóság erősítése, a hálózati integráció fejlesztése, valamint a felhasználóbarát innovációk támogatása.
A korábbi programokkal szemben a hangsúly ezúttal nem az állami támogatásokon, hanem a piaci alapú növekedés feltételeinek megteremtésén van. Ennek része a gyorsabb engedélyezési folyamat, az innovatív pályázatok célzott támogatása és az elektromos hálózathoz való digitális csatlakozás egyszerűsítése.
Otthoni és vállalati töltés: új támogatások jönnek
A terv kiemelt területként kezeli az otthoni és telephelyi töltés fejlesztését. 2026 elejétől új társasházi töltési program indul, amely támogatja a töltőpontok kiépítését és az elektromos rendszerek korszerűsítését. Hasonló program várható a logisztikai telephelyek és buszgarázsok számára is, a költségvetési jóváhagyás függvényében.
Villanykamionok és buszok: jön a nagy teljesítményű autópályás hálózat
A német kormány megerősítette elkötelezettségét a villanykamionok számára kiépülő országos HPC-hálózat mellett. Több mint 350 autópálya-pihenőhelyet szerelnek fel nagy teljesítményű töltőkkel, és 2026-ra elkészül egy átfogó autópályás töltési koncepció, amely a jövő összes járműkategóriájának igényeit lefedi.
Szabályozási akadályok lebontása és digitális integráció
A mesterterv egyik központi eleme a GEIG törvény (Elektromobilitási Infrastruktúra Építési Törvény) felülvizsgálata 2026-ig, valamint az építési és területrendezési szabályok módosítása, hogy a töltőhelyek létesítése egyszerűbbé és gyorsabbá váljon.
A hálózati integráció fejlesztése szintén kulcskérdés. A minisztérium digitalizálná a csatlakozási folyamatokat, bevezetne online portálokat és átlátható kapacitásadatokat, hogy a beruházások gyorsabban indulhassanak el.
Átlátható árak és egyszerű fizetés minden töltőnél
A piaci átláthatóság javítása érdekében egy központi, valós idejű adatbázis létrehozását is tervezik, amely az összes szolgáltató töltési árait mutatná. A cél, hogy a töltés és fizetés egyszerűbb legyen, mint a tankolás. Németország emellett EU-s szinten is kezdeményezi az összehasonlítható töltési tarifák bevezetését.
Kétirányú töltés és akkumulátorcsere: a jövő technológiái
A terv külön fejezetet szentel a kétirányú (bidirekcionális) töltésnek, amelyet kísérleti projektekkel és adózási egyszerűsítésekkel támogatnának. A cél, hogy az elektromos járművek energia-visszatáplálása is gazdaságos és jogilag rendezett keretek között történjen.
Ezzel párhuzamosan 2025 végéig elkészül a cserélhető akkumulátorokra vonatkozó új DIN-szabvány, amely megalapozhatja az akkucsere-rendszerek ipari bevezetését, különösen a teherautók esetében.
Közbiztonság, parkolás és fenntartható jogszabályi háttér
A kormány a kábel-lopások növekedésére is reagál: új biztonsági programot indítanak, és engedélyezik a részleges javításokat, hogy ne kelljen az egész rendszert újrakalibrálni.
Az Elektromobilitási Törvény (EmoG) hatályát 2026 után is meghosszabbítják, így tovább élnek az elektromos járművek helyi kedvezményei. A mesterterv támogatja a hozzáférhetőséget a nyilvános töltőknél, ellenzi az éjszakai parkolási díjakat, és előkészíti a töltőhely-foglalási funkciókat a nehézgépjárművek számára.
Németország a töltőhálózat jövőjét építi
A Töltési Infrastruktúra 2030 Mesterterv nem pusztán stratégiai dokumentum, hanem egy átfogó, jövőorientált program, amelynek célja Németország elektromobilitási infrastruktúrájának modernizálása és versenyképessé tétele. A következő évtizedben a töltési hálózat válik a zéró emissziós közlekedés egyik legfontosabb pillérévé, és a mostani mesterterv pontosan ennek az alapjait fekteti le.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!