Kína 28 millió elektromos töltőpontot építene három éven belül

0

Kína Nemzeti Energiaügyi Hivatala (NEA) elindította azt a hároméves fejlesztési tervet, amelynek célja az ország elektromosautó-töltő hálózatának megduplázása 2027-ig. A „Hároméves cselekvési terv az elektromos járművek töltőlétesítményeinek szolgáltatási kapacitásának megduplázására (2025–2027)” című dokumentum célja, hogy felkészüljön a több mint 80 millió elektromos jármű közlekedésére, és 300 GWh nyilvános töltőkapacitást biztosítson országszerte.

A tervet öt minisztérium és állami bizottság közösen dolgozta ki, és 28 millió töltőberendezés kiépítését tűzte ki célul. A fejlesztés négy pillérre épül: egyensúly, innováció, inkluzivitás és megvalósítás.

Vidéki lefedettség, nagyvárosi gyorstöltés, hálózati stabilitás

A NEA hangsúlyozta, hogy bár a jelenlegi hálózat képes kiszolgálni az igényeket, komoly problémák vannak a vidéki elérhetőséggel és a töltési sebességgel. A mostani átlagos töltési teljesítmény 45,5 kW, ami nem elegendő a csúcsidőszakokban. Ezért 1,6 millió új DC gyorstöltőt telepítenek, köztük 100 ezer nagy teljesítményű (ultragyors) egységet.

A fejlesztések középpontjában a nagyvárosi és autópályás útvonalak állnak, ahol 40 ezer ultragyors töltőpontot létesítenek, legalább 60 kW teljesítménnyel. A cél, hogy minden autópálya-szolgáltatóhely rendelkezzen gyorstöltővel, kivéve az extrém éghajlati régiókat.

vidéki töltéshálózat sem marad ki: 14 ezer új DC töltőpont épül kisebb településeken, ahol eddig nem volt nyilvános infrastruktúra. A magántöltés terén is előrelépést hoz a program – ezer lakóközösségben indul pilotprojekt, amely egységesíti a töltők telepítését és üzemeltetését.

Innováció és vehicle-to-grid fejlesztés

A program egyik leginnovatívabb eleme a vehicle-to-grid (VGI) technológia kiterjesztése, amely lehetővé teszi az elektromos járművek és az energiahálózat közötti kétirányú energiaáramlást. A NEA célja, hogy új piaci mechanizmusokat és árképzési modelleket dolgozzon ki, és országszerte 5000 kétirányú töltőberendezést telepítsen.

Ezzel párhuzamosan az új lakóövezetekben kötelezővé válik a töltőpontok előkészítése minden parkolóhelyhez, míg a meglévő társasházakban egységes fejlesztési modelleket próbálnak ki. Ez a lépés biztosítja, hogy a töltés ne luxus, hanem alapvető szolgáltatás legyen.

Megvalósítás, felelősségi körök és piaci hatás

A projekt országos szintű koordinációját a Nemzeti Fejlesztési és Reformbizottság (NDRC) és a NEA látja el, míg a helyi önkormányzatok feladata lesz a regionális fejlesztési tervek kidolgozása. Az energiahálózati vállalatok felelősek az ellátás stabilizálásáért, az üzemeltetők pedig az ügyfélélmény javításáért.

A NEA szerint a nyolc évnél régebbi töltőállomásokat felújítják vagy cserélik, különösen az 800 volt alatti rendszerek esetében, hogy megfeleljenek a modern biztonsági előírásoknak.

Rekordokat dönt a kínai NEV-piac

A program bejelentése rekordeladási időszakra esett: 2025 szeptemberében 1,6 millió új energiájú jármű (NEV) talált gazdára, ami azt jelenti, hogy minden második eladott autó konnektoros modell volt. Ezek közül 1,06 millió tisztán elektromos jármű, bár az adatok az exportot is tartalmazzák.

Ez a fejlesztési terv tehát nem csupán a hazai infrastruktúra bővítését szolgálja, hanem Kína globális vezető szerepét is megerősíti az elektromobilitás, energiatechnológia és fenntartható közlekedés területén.

Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!

Kovács Kata
Szeretem az elektromos autókat és a modern technológiát!